Tuesday 6 December 2016

SIAPA PEGUAM NAIB PRESIDEN PARTI WARISAN SABAH BERSEKONGKOL LESAPKAN RM15.5 JUTA WANG RAKYAT MILIK RISDA?




1. Sejak dilaporkan Mac 2016 dan dibangkitkan semula Oktober lalu nampaknya Skandal Pembelian Tanah Oleh Risda menggunakan duit pekebun kecil perusahaan getah belum didedahkan dalangnya. Apa tindakan SPRM? diam dan terus diam!

2. Risda hampir lesap RM155.4 juta dana kerana usaha jual beli tanah NCR di Daerah Tongod Sabah seluas 2,428 Julai 2014 oleh 'orang tengah' dan juga proksi Shafie Apdal Datuk Peter Anthony yang juga kini Naib Presiden Parti Warisan Sabah. 

3. Jika tidak kerana wang pendahuluan RM15.5 juta lesap yang diamanahkan kepada Firma Guaman milik Michael P. Ubu iaitu Michael UBU & CO (proksi Datuk Peter Anthony - Dulu SUA KDM kini Naib Presiden KDM) sudah tentu kes ini tutup tanpa jejak.

Shafie Apdal dan Peter Anthony Parti Warisan tak perlu cerita Sabah untuk Sabahan. Kalau ada kuasa habis tanah dijual. TIDAK AMANAH wang
 Risda dirompak. 

4. Malah Firma guaman Michael UBU & CO yang pecah amanah dan merompak wang RM15.5 juta pendahuluan bayaran tanah itu tidak pernah didedahkan umum oleh Risda dan sesiapa sahaja. Captain M mengambil inisiatif mendedahkan siapa peguam dan firma guaman itu sebagai satu pengajaran dan tindakan yang boleh diambil oleh Majlis Peguam dan Persatuan Peguam Sabah. 

5. Bagaimanakah wang pendahuluan 10% RM15.5 juta itu berjaya diambil oleh Datuk Peter Anthony dan Peguam Michael P Ubu? Sudah tentu ia mesti melalui kelulusan khas Menteri KKLW ketika itu iaitu Shafie Apdal yang mengarahkan Dato' Sri Wan Mohamad Zuki Mohamad selaku Pengerusi dan Ketua Pengarah RISDA menandatangani dokumen tuntutan bayaran RM15.5 juta itu lebih awal sebelum tanah yang bakal dibeli berjaya ditukar status kepada Country Lease oleh pihak berkuasa (Pejabat Daerah Tongod/ Pengarah Tanah dan Ukur Negeri Sabah serta Ketua Menteri Sabah)  

6. Jika tidak kerana Pengerusi dan Ketua Pengarah RISDA bersekongkol dengan Datuk Peter Anthony dan Peguamnya Michael P Ubu tidak mungkin wang amanah yang dipertanggungjawab kepada peguam dapat dirompak. Bermakna Shafie Apdal, Wan Mohamad Zuki, Peter Anthony dan Michael P. Ubu sudah merancang lebih awal. Sumber dalaman mengesahkan wang itu telah diagih kepada semua pihak yang terlibat. 

7. Wang lesap, firma guaman khabarnya ditutup dan segala bukti dihapuskan oleh firma guaman. Ada kemungkinan sejak Mac sehinggalah disember 2016 perundingan dilakukan untuk memulangkan kembali wang itu namun tidak berlaku. Sepatutnya Risda melaporkan kepada SPRM lebih awal tetapi tidak berlaku. Apakah mereka juga bersekongkol menyembunyikan kebenaran?

8. Bekas Setiausaha Sulit Kanan Shafie Apdal Dato' Abdul Karim Mustafa ( kini CEO YPM) dan Dato' Dr Najmil Mohamad Aris bekas SUS (kini Ketua Seranta Felcra) pasti amat mengetahui urusan ini memandangkan segala dokumen diuruskan mereka berdua. Kedua pegawai ini yang masih pegawai tinggi sepatutnya mendedahkan siapa Shafie Apdal sebenarnya. 

9. Shafie kata jika mereka berkuasa akan beri tanah kepada rakyat Sabah. Dia lupa belum pun berkuasa, mereka telah usaha merompak tanah Sabah menggunakan dana RISDA malah merompak pendahuluan RM15.5 juta milik pekebun kecil getah. 



Captain M
6 Dis 2016


2 comments:

  1. Banyak juga duit lesap ni... betul kah ni cerita...?? Klu warisan jadi kerajaan nnti... mcm mana ya? Bahayanya...

    ReplyDelete
  2. Banyak juga duit lesap ni... betul kah ni cerita...?? Klu warisan jadi kerajaan nnti... mcm mana ya? Bahayanya...

    ReplyDelete

TERKINI: SENARAI PENUH KABINET MALAYSIA