Friday 25 November 2016

LAGI LUBUK BUAYA SABAH DIGEMPUR SPRM- BEKAS MENTERI SANGKUT?

Betulkah Shafie tiada kuasa?

1. Shafie mendapat perhatian media apabila soalan Adun Klias Datuk Seri Panglima Hj Lajim Hj Ukin berkenaan siapa memberi kuasa Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah untuk meluluskan tender-tender infrastruktur air di negeri Sabah di Sidang Dun 22 Nov lalu. Pembantu Menteri Kewangan Sabah dalam jawapannya mengesahkan Kuasa untuk meluluskan tender bagi projek infrastruktur air di bawah Program Bekalan Air Luar Bandar (BALB) adalah terletak di bawah kuasa Kementerian Luar Bandar dan Wilayah (KKLW).


2. Dalam Projek BALB, KKLW adalah Pengawal Peruntukan dan Agensi Pelaksana manakala Jabatan Air Negeri Sabah pula selaku jabatan yang bertanggungjawab ke atas bekalan air di negeri ini hanya berperanan sebagai agensi perancang, penasihat teknikal dan penguasa projek semasa tempoh pelaksanaan. Perkara itu selaras dengan surat kuasa yang diberikan oleh KKLW kepada Jabatan Air selaku pegawai penguasa untuk setiap projek bagi tujuan pentadbiran sahaja dan segala urusan kewangan termasuk pengawalan peruntukan dan proses pembayaran adalah dilaksanakan di peringkat KKLW


3. Datuk Seri Musa Aman Ketua Menteri Sabah pula mengesahkan Kerajaan Sabah tidak pernah dimaklumkan mengenai projek dibawa ke negeri itu oleh bekas menteri Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) terdahulu, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal. Kata Musa Aman "saya ingin tekankan selama menjadi menteri KKLW sebelum ini, tidak pernah sekali pun bekas menterinya datang berjumpa saya memberi taklimat atau memberitahu berkenaan projek dibawa ke negeri ini. Tidak pernah sekali pun walau saya pernah berulang kali meminta dimaklumkan".

4. Hari ini di Dewan Rakyat Shafie Apdal membuat penafian kenyataan Musa Aman dan mengatakan Musa Aman berbohong mengatakan dia tidak pernah bertemu dengan Ketua Menteri serta memaklumkan projek kepadanya. Juga bertegas Ketua Jabatan Negeri adalah bawah kuasa Ketua Menteri. Walaubagaimanapun semua tahu Shafie tidak pernah menyenangi Musa Aman. Hakikatnya tiada satu pertemuan rasmi empat mata antara Shafie dan Musa Aman membincangkan pembangunan projek di negeri Sabah. Pendek kata Shafie bolot semua. Captain M sebelum ini ada menjelaskan mengenai Kuasa Menteri. Boleh disemak disini.

5. Kisah penyelewengan Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah menggunakan peruntukan Persekutuan khususnya KKLW di bawah Projek Bekalan Air Luar Bandar (BALB). Jika kuasa Menteri memberi peruntukan, mempengaruhi Lembaga tender seperti KSU dan TKSU dalam masa sama urusan teknikal pula diuruskan oleh Pegawai KKLW dan juga penguasa projek iaitu Pengarah JANS. Shafie juga menggunakan sepenuhnya kuasa Akta Kontrak 1949 menurunkan kuasa kepada pegawai seperti KSU, TKSU, SUB, KP, Pengarah dan lain-lain. 



SIAPA SETERUSNYA SPRM SERBU? 



6. Maklumat dalaman SPRM mendedahkan ada beberapa jabatan di Sabah yang mendapat perhatian SPRM iaitu Jabatan Kerja Raya dan KPDNKK Cawangan Sabah. Pemburuan SPRM telah menunjukkan hasilnya. Terbaru Pengarah JKR Wilayah Labuan telah berjaya ditangkap dengan wang dalam akaun hampir RM 1juta. Sudah tentu kehidupan mewah para pegawai JKR Sabah mengundang siasatan SPRM. Peruntukan KKLW berbilon ringgit yang turun ke JKR Sabah untuk Projek Jalan Luar Bandar (JALB), penilaian teknikal dan penguasa projek sudah tentu bakal mengumpul rampasan yang lebih tinggi dari Jabatan Air Negeri Sabah. 

7. Bayangkan peruntukan yang diberikan kepada KKLW pada RMK9 ialah RM17.59 bilion dan RM28.4 bilion pada RMK10. Projek NKRA Luar Bandar KKLW sahaja menerima peruntukan terbesar menghampiri RM17 bilion. Shafie pendek ni tak mungkin tak merompak!

8. Katanya satu senarai pegawai JKR Sabah telah keluar. Siapakah agaknya pegawai JKR Sabah yang bakal kena itu? Sebagaimana JANS, JKR juga melaksana Projek NKRA JALB 2010-2013. SPRM perlu menyiasat pegawai JKR projek-projek ini yang mengkayakan Shafie Apdal. 

MOF bersetuju meluluskan PERMOHONAN KKLW. SIAPA MOHON? TENTULAH SHAFIE APDAL YANG MOHON. KUASA MENTERI UNTUK MOHON SAMA ADA ATAS NAMANYA ATAU KSU SBAGAI KETUA PEGAWAI PENGAWAL KKLW

Dokumen ini dari surat permohonan, minit Menteri, surat kelulusan MOF, keputusan Lembaga Perolehan A, Penilaian JKR dan LOA semua masih tersimpan di KKLW.SPRM boleh memeriksa semua surat sokongan yang jelas mengarahkan memberi projek kepada syarikat yang Shafie Apdal tentukan. Semua projek dan syarikat mempunyai kepentingan kepada Shafie Apdal.

9. Shafie Apdal tidak perlu berlagak suci membuat penafian dan mengecam orang lain bahawa dia tidak melakukan rasuah dan menyalahgunakan kuasa semasa menjadi Menteri KKLW. Semua kontraktor tahu. Orang bodoh sahaja yang tak tahu. Semua peringkat pengurusan di Zaman Shafie Apdal melibatkan rasuah. Dari Peringkat syarikat memohon projek, dapat sokongan menteri, surat KKLW ke MOF, kelulusan MOF, bawa dalam Lembaga Perolehan A, dan dapat LOA  semua kena guna duit. Bayar pada Shafie Apdal atau proksi Shafie Apdal. Kalau tak bagaimana Adik Shafie Apdal kaya raya? Kontraktor cabuk macam Datuk Peter Anthony (Kini Naib Presiden Warisan) pun kaya raya!


10. Shafie Apdal merompak peruntukan KKLW tak perlu kelulusan Ketua Menteri Sabah. Berjumpa Ketua Menteri hanyalah satu budi bicara untuk menyelaras bersama. Shafie boleh bekerjasama dengan siapa dia mahu dari Pegawai Persekutuan Negeri Sabah hingga jabatan-jabatan negeri. Tak mahu ikut Shafie tubuh Bahagian Pemantauan dan Pembangunan cawangan di semua negeri. Mana-mana Pegawai Daerah yang tak mahu melaksana projek KKLW dia akan minta agensi KKLW seperti FELCRA dan RISDA laksanakan projek itu. Shafie Menteri beliau boleh melakukan apa saja cara sesuai menggunakan kuasa Akta Fungsi Menteri Akta Fungsi Menteri 1969 (Akta 2) dan menurunkan kuasa bawah Akta Kontrak 1949 ( Pindaan 1973).  

Arahan Shafie Apdal kepada JANS dan JKR 

11. Shafie Apdal hanya perlu mengarahkan pegawai KKLW untuk mengurusakan secara formaliti dari KKLW, MOF hingga agensi seperti JKR dan JANS. Selebihnya Shafie Apdal akan menggunakan kuasa menentukan jawatankuasa teknikal, penilaian harga, Lembaga Perolehan A hinggalah kepada pengeluaran LOA. Shafie Apdal akan perakukan pegawai mana yang akan menandatangani kontrak bagi pihaknya. 


Perlukah surat seperti ini dimaklumkan kepada Ketua Menteri Sabah? Adakah Shafie Arahkan pegawai KKLW atau Kementeriannya menghantar makluman projek seperti ini kepada KM? Bermakna Shafie Apdal boleh buat semua tanpa perlu merujuk sesiapapun. Kuasa dia sebagai Menteri KKLW. Jadi kalau dia bersekongkol dengan Pengarah JKR Sabah atau JANS pun sendiri makan sendiri lah tanggung! Jadi jika SPRM kata peruntukan persekutuan bermakna dari kementerian tu dari Shafie Apdal lah tu... Kuasa Shafie. Sudah-sudahlah bohong!


Kekayaan pegawai tandatangan surat ini boleh lihat sini 

Surat seperti inilah Shafie Apdal peralatkan untuk merompak dana KKLW. Shafie tak perlu Ketua Menteri atau Menteri Luar Bandar Sabah pun.  Dengan pegawai pun boleh merompak.
12. Shafie Apdal mengawal Lembaga Perolehan A dan B KKLW melalui KSU. Selepas Lembaga A membuat keputusan sebagaimana arahan Shafie Apdal maka KSU akan mengemukakan Memo KSU kepada Menteri KKLW Shafie Apdal untuk memilih 3 pilihan. JIKA syarikat yang sarankan tidak menepati kehendak Shafie, maka dia boleh tidak bersetuju dan meminta tender itu di tangguh atau batal dahulu. Ini kuasa Menteri dia boleh lakukannya. Projek yang anggaran RM 50 juta pun Shafie boleh 'mark up' hingga RM 100 juta. Jika bersetuju maka Shafie atau dia akan meminta pegawainya menghubungi KONTRAKTOR DIPILIH sebagaimana dirancang untuk MENYEDIAKAN WANG KOMISEN itu. Keluar dokumen ini sahaja sebelum mendapat LOA pun dah boleh menghasilkan wang. Shafie Apdal jangan tipulah........




13. Jadi Shafie Apdal berhenti jadi orang bodoh! Kuasa melantik pegawai JANS dan agensi memang persetujuan Ketua Menteri begitu juga pegawai-pegawai jabatan. Tapi tidak bermakna para pegawai itu memaklumkan segala tindakan kepada KM dan Menteri di Sabah. Mereka pun tahu mana bajet negeri dan mana bajet Persekutuan. Mereka juga tidak bodoh mereka laksanakan kerja tapi "payment master" KKLW. Jika duit tak 'parking' di akaun negeri Shafie Apdal mahu tahukah para pegawai itu melapor apa yang mereka lakukan kepada KM atau Menteri? bab merompak dan menguntungkan diri sendiri makan sendiri simpanlah Bodoh bedal! Antara Melantik dan pegawai menggunakan kuasa mereka adalah dua perkara berbeza! Berapa ramai pegawai kerajaan yang engkar kepada kerajaan? ramai bukan. 

14. Jabatan negeri seperti JANS dan JKR bodoh tak kalau ada dana peruntukan melaksana projek dari persekutuan yang lebih banyak dari kerajaan negeri untuk mereka laksana projek kemudian jabatan mereka tak mahu? Mereka hanya perlu dapat surat di atas arahan KKLW atau kementerian maka mereka akan buat. Tiba-tiba Shafie Apdal kata "Mustahil mereka tidak memaklum kepada Ketua Menteri atau Menteri Sabah". Ya mereka hanya maklum projek yang dilaksana oleh Shafie Apdal dan kontraktornya sekian puluhan dan ratusan juta itupun selepas Shafie laksana dan merompak!.

15. SPRM perlu mendedahkan segera rasuah para pegawai JKR Negeri Sabah. Segala bentuk penyelewengan Shafie Apdal ada disini. Siasat para pegawai KKLW seperti SUB infrastruktur, Teknikal, TSUB, pegawai teknikal KKLW,Pengarah JKR Negeri, Timbalan, KPP hinggalah jurutera. Begitu juga mantan SUSK dan SUS Shafie Apdal. Mereka kaya raya. Tangkap mereka dan kontraktor JKR anda akan mampu membawa Shafie Apdal masuk sekali dalam kandang! Lubuk buaya telah ditemui apa tunggu lagi.

16. SPRM tak perlulah teragak-agak! Panggil siasat periksa kekayaan Shafie Apdal, keluarga, proksi dan para pegawai yang Captain M pernah dedahkan. Kalau pegawai, GLC dll beitu gagah SPRM menahan dan menangkap mereka kenapa pula Shafie pendek yang bongkak ini tak boleh?



Captain M
25 Nov 2016

5 comments:

  1. Tak kan lama sangat SPRM siasat Shafie ni. Hingga hari belum di tahan lagi. Lim Guan Eng tak sampai sebulan dah kena dakwa di mahkamah.

    ReplyDelete
  2. Menteri Kewangan Sabah tidak tahu menahu pasal projek KKLW d kawasan beliau sendiri....pelik tu...

    ReplyDelete
  3. nak tumbangkan Shafie Afdal, atau nak tumbangkan kerajaan BN, yg hancur ekonomi, korup dan mcm2 tu? pilih lah yg mana satu lebih penting...

    ReplyDelete
  4. sama je kalau dh BN .. kepala nya 2.6b terang2 pun rilek je xde pape.1mdb lesap pun senyap xpayah kate la org bawahnya plak.bile dh x sebumbung mula la nk memburuk masing2

    ReplyDelete
  5. Siasat kedua duanya sekali. SPRM jgn berat sebelah dlm menyiasat salah guna kuasa bekas/ org UMNO.

    ReplyDelete