Tuesday 30 May 2023

RASUAH PEGAWAI JABATAN AIR SABAH BERAMAI-RAMAI KUTIP KOMISEN 27.5 PERATUS MEMALUKAN

 

Kisah pengambilan rasuah beramai-ramai Pegawai JANS adalah punca masalah air di Negeri Sabah. Duit berbilion ringgit daripada Kerajaan Negeri dan Kementerian pusat sepatutnya bagi penyediaan kemudahan rakyat tetapi dicuri oleh pegawai JANS.


Menurut seorang bekas 9 Jurutera bahagian negeri Sabah dia kononnya terpaksa mengutip 27.5 peratus ‘sumbangan’ daripada kontraktor bahagian di bawah kawasannya supaya peruntukan akan diluluskan ibu pejabat Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) kepada JANS Bahagian.

Bekas Jurutera Air Bahagian Beaufort, Suhaimi Asbullah, 59, berkata, jika tidak mengutip ‘sumbangan’ daripada kontraktor seperti yang diarahkan Teo Chee Kong (yang merupakan Jurutera Air Bahagian Kota Kinabalu ketika itu), kemungkinan pihak ibu pejabat JANS tidak meluluskan peruntukan bagi kawasannya.



“Setahu saya, 10.75 peratus daripada sumbangan itu akan diberikan kepada bekas Pengarah JANS Ag Mohd Tahir Mohd Talib, pegawai yang menandatangani dan mengeluarkan waran peruntukan.

“Saya terpaksa mengikut arahan yang diberikan bukan sahaja kepada saya tetapi kepada semua Jurutera Bahagian di seluruh Sabah.

“Saya juga mungkin ditukarkan jika gagal mematuhi arahan Teo. Saya tahu Teo juga menerima arahan daripada Ag Tahir untuk membuat semua perkara ini di mana Teo sendiri memaklumkan perkara ini kepada saya.

“Saya tidak membuat sebarang aduan kerana saya takut Ag Tahir dan kumpulannya akan melakukan sesuatu terhadap saya,” kata Suhaimi, yang merupakan Pengarah JANS baharu.

Suhaimi memberi keterangan sebagai saksi ke-36 di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Abu Bakar Manat, dalam perbicaraan Ag Tahir, 58, isterinya, Fauziah Piut, 55 yang dibicarakan bersama Lim Lam Beng, 66, terhadap 37 pertuduhan pengubahan wang haram, melibatkan wang tunai dan simpanan bank berjumlah RM61.57 juta, serta pemilikan barangan mewah yang menyalahi undang-undang.

Dalam keterangannya, Suhaimi mengesahkan dia menghadiri mesyuarat Jurutera Air Bahagian/Daerah dengan Ag Tahir pada 7 Apr 2005.

“Dalam mesyuarat itu, Ag Tahir telah meluluskan resolusi berkaitan Garis Panduan Jadual Kadar Harga untuk tujuan penggunaan di seluruh Sabah dan tiada sebarang isu yang dibangkitkan oleh Ag Tahir berhubung garis panduan itu.

“Selepas agenda rasmi dalam mesyuarat bahagian selesai, kakitangan yang tidak berkaitan diarah keluar dari bilik.

Dalam mesyuarat tidak rasmi itu, hanya Teo dan Jurutera Air Bahagian/Daerah JANS yang terlibat.

“Dalam mesyuarat tidak rasmi itu, Teo memaklumkan kepada semua jurutera mengenai perbincangannya dengan bekas Timbalan Pengarah JANS Lim Lam Beng, dan seperti yang diarahkan serta dipersetujui oleh Ag Tahir, untuk mengutip sumbangan sebanyak 27.5 peratus daripada kos projek yang dilaksanakan di bahagian masing-masing.

“Sumbangan yang akan dikutip tidak akan merugikan kontraktor kerana Teo telah menyediakan kadar harga dinaikkan bagi menampung sumbangan itu.

“Teo juga memberitahu Jurutera Air Bahagian/Daerah yang mengutip wang hendaklah menyerahkan jumlah 27.5 peratus kepada jabatan masing-masing,” kata Suhaimi.

Menurut Suhaimi, 10.75 peratus daripada sumbangan terkumpul perlu diberikan kepada Teo dan sekiranya 10.75 peratus itu tidak diserahkan, Bahagian terbabit akan mengalami sedikit kesukaran dari segi kelewatan mendapatkan peruntukan daripada pengarah dan ada kemungkinan peruntukan untuk kerja-kerja sebut harga dan kerja-kerja kecemasan tidak akan diberikan kepada Bahagian itu.

“Sekiranya berlaku kelewatan dalam menerima peruntukan maka secara langsung akan mendatangkan kerumitan kepada Bahagian, khususnya berkaitan aduan gangguan bekalan air oleh pelanggan air dan ahli politik serta pegawai daerah.

“Selain itu, ia akan menyukarkan urusan pentadbiran dan akan menjejaskan hubungan antara saya dan Ag Tahir dengan Teo dalam urusan rasmi,” katanya.

Dia seterusnya berkata mulai 2005, JANS Beaufort telah mula mengutip komisen sebanyak 27.5 peratus daripada kontraktor yang melaksanakan kerja-kerja untuk JANS Beaufort.

“Ketika itu, permohonan peruntukan disediakan Jurutera Bahagian Beaufort dan diserahkan kepada Pengarah JANS di ibu pejabat untuk pertimbangan dan kelulusan.

Selepas menerima surat kuasa untuk membelanjakan peruntukan daripada Pengarah Air Negeri Sabah, JANS Beaufort turut memulakan proses sebut harga.

“Kontraktor terpilih untuk menyertai sebut harga dimaklumkan mengenai keperluan membayar komisen sebanyak 27.5 peratus daripada kos projek kepada Jurutera Air Bahagian Beaufort.

Semua kontraktor dilantik telah bersetuju untuk membayar komisen yang ditetapkan.

“Kontraktor yang mengambil bahagian dalam sebut harga akan diberi anggaran kos projek dan kontraktor yang akan mendapat kerja perlu memasukkan harga tawaran seperti yang ditentukan JANS,” kata Suhaimi.

Kepada soalan pihak pendakwaan, Suhaimi berkata dia memberi antara RM800,000 dan RM1 juta setahun kepada Teo.

Dia seterusnya berkata, selepas JANS Beaufort menyertai skim sumbangan itu, JANS Beaufort menerima peruntukan tambahan tahunan sekitar 35 hingga 40 peratus daripada skim sebelumnya dan peruntukan itu juga lebih konsisten.

Menurut Suhaimi, pada 2016, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menyerbu pejabat JANS Beaufort.

“Saya telah disoal siasat di pejabat saya berhubung skim ini dan saya telah mengakui kewujudan skim ini dan secara sukarela menyerahkan tunai kira-kira  RM1.6 juta yang saya perolehi daripada skim ini.

“Saya dibawa ke pejabat SPRM di Kota Kinabalu dan seterusnya direman di sana selama lapan hari tujuh malam dan memberi keterangan kepada pegawai penyiasat SPRM.

“Selepas dilepaskan, saya telah diikat jamin dan saya terpaksa hadir ke pejabat SPRM setiap dua bulan dan ini berjalan selama tiga tahun.

“Mengenai wang yang dirampas oleh SPRM, saya tidak mencabar rampasan itu dan keseluruhan wang tersebut telah dipersetujui untuk diserahkan sepenuhnya kepada kerajaan Malaysia,” kata Suhaimi.

Timbalan Pendakwa Raya (DPP) Mahadi Abdul Jumaat dan DPP Haresh Prakash Somiah hadir untuk pendakwaan, manakala Lim diwakili oleh Datuk Tan Hock Chuan, Baldev Singh, Karpaljit Singh dan Aaron Lau sementara peguam Priskila Akwila Sinem mewakili Ag Tahir dan Fauziah.


14 comments:

  1. Sudah sampai masanya kita lahirkan beribu ribu taikun dan billionaire Melayu dan wujudkan serta menguasai semua rantaian rangkaian kartel kartel mafia Melayu.

    Seperti biasa lepas ni akan di ikuti CNN, CNBC. Korea News, Japan News, Zambia Post Uganda Post dan akhir skli Straits Times Singapork ( media bapak kepala batu api fitnah Malaysia). Dulu bossku skg Brother dan gang.. kartel mafia LeeKwanYee@DAP mata sepet sedang tepok tangan.. Tak serik serik kena bodoh kann..

    Lepas itu Tun dan Boboi dan walau terkinja kinja jadi belukang konon nya Malaysia paling teruk di donia. Skg ni anak barua paling renta ini di soal siasat oleh SPRM Kes AMLA, Jho Low tepok tangan bersama kaum mata sepet tengok barua kena balik.. Padan muka renta bodoh ni..!!

    Dan itulah yg berlaku bila Tun Mahathir menggulingkan Najib menggunakan fitnah jijik 1MDB dengan jadi hamba George Soros, Washington Post Straits Times Singapork dll akhbar doonia.

    Lepas itu PH, Tun Brother Anwar Bin Ibrahim PKR, PAN dan Boboi dan walau terkinja kinja jadi belukang konon nya Malaysia paling teruk di donia di masa itu.

    Jho Low dicanang satu doonia masa itu dlm kes 1MDB. Satu doonia media antarabangsa sebarkan fitnah Tun dan walaun mereka sebaliknya Jho Low yang dijadikan kambing hitam lesap terus sambil bersenang lenang dan bermewah mewah.

    Pulau Batu Putih dah hampir 2 tahun Tun Mahathir di serah pada anak Lee Kwan Yew. Rakyat semua tahu PAP dan DAP adalah Lee Kwan Yew tuan mereka.

    Dia bawah Lee Kwan Yew ada DAP dan taikun taikun kartel mafia mata sepet menguasai negara dengan memberi dana politik pada semua parti parti Melayu..

    Meraka sesama sendiri akan tepuk tangan bila pemimpin Melayu bercakaran dan berbunuhan sesama sendiri.

    Sudah sampai masanya kita lahirkan beribu ribu taikun dan billionaire Melayu dan wujudkan serta menguasai kartel kartel mafia Melayu.

    PRN 6 negeri ini Mei 2023 ini masa terbaik untuk melingkupkan semua pemimpin saki baki kartel DAP@LeeKwanYew pula.

    Pengakhiran sakaratul maut sedang menjemput akhirnya baru rakyat sedar rupa rupanya semua pemimpin Melayu hanyalah barua barua tunggangan LeeKwanYew@ DAP dan kertel kertel taikun taikun belaan mereka iaitu kartel mafia mata sepet yang menguasai negara semuanya.

    Jho Low tepuk tangan bila Tun Mahathir singkirkan Najib dan BN. Bangsa Jho Low , LeeKwanYew@DAP tumpang tepuk tangan pemimpin Melayu bercakaran sesama sendiri.

    Hanya Jho Low seorang ultra melayu ini berjaya di bodoh bangangkan supaya orang Melayu bercakaran. Jho Low mengambarkan betapa bodoh bangang ultra ini yang sangat lemah pemimin Melayu utk dikudakan oleh Bangsa Jho Low.

    Wahai pemimpin Melayu kau orang tak serik serik kena bodoh bangang kan oleh Bangsa Jho Low atau seronok terkinja kinja kena bodoh bangang oleh bangsa Jho Low..!?

    Pernah dengar ke.. pemimpin DAP dan pemimpin Cina lain memgutuk Jho Low..!?Malah dalam senyap mereka memuja sebagai pejuang bila sekor Jho Low kerajaan BN jatuh angkara barua 'acah acah power Melayu Islamik' Tun Mahathir dan Brother Anwar Bin Ibrahim..!!

    Brother Anwar Bin Ibrahim memang dah totok kena bodoh bangang oleh DAP, Yahudi Zionis dan Amerika Syarikat.

    Bangsa Jho Low sedang bertepuk tangan lihat betapa bodoh bangang saki baki barua LeeKwanYew@DAP kalangan pemimpin tertinggi Melayu di adu domba semula. Tak serik serik lagi rupanya orang tua ini kena bodoh bangang oleh bangsa Jho Low..!

    Tun Mahathir Mohamad mana ada telo nak saman sekarang... kuasa dah tak ada skg Tun Boboi Mokhzani Mirzan Marina tunggu masa jadi mangsa .... takkan LHDN tak semak cukai pendapatan ank Tun... campakkan suma sampah sara Tun di Pejabat AG skg maka Tun akan kepanasan dan mengamuk semula.... Brother aje yang tak ade telo sebenarnya ...

    Sapa yg demam sebenarnya.. Brother atau Tun Mahathir..cakap gebang jer lebihh

    krik..krikk..

    #bawaotakbukanpisau

    ReplyDelete
  2. JUNE 2023 PRN akan diadakan maka kesemua saki baki barua barua LeeKwanYew@DAP mesti dilingkupkan secara total...!!

    Senarai barua barua LeeKwanYew@DAP yang melingkup semasa PRU 15 ialah

    1.Tun Mahathir acah acah power Melayu Islamik Pulau Batu Putih bagi anak Lee Kwan Yew
    2. Boboi COMANGO@MarinaGereja
    3. Azmin Mat Blur
    4. Nurul Liberal Pluris/Liberal
    5. Mak Lampir Mesra Along
    6. Mujahit @DosaPeribadi
    7. Kalit Samat@KalitGereja
    8. Rina Harun@LufikirSindri
    9. Saifuddin,
    10. Tian Chua
    11. Dr Hatta

    Antara pemimpin terkenal UMNo yang mengalami nasib sama adalah bekas perdana menteri yang juga pengerusi

    1. Tengku Razaligh,
    2. Mahahir Kalid,
    3. Rizal Marican ,
    4. Pemimpin BN Perlis suma lingkup,
    5. Presiden Putra Ibrahim Ali (Putra-Rantau Panjang)
    6. Presiden PPP, M Kayveas (Ipoh Barat).

    Nama lain termasuk bekas naib presiden Amanah,

    1. Husam Musa (Pasir Mas),
    2. bekas presiden MCA, Ong Tee Keat (Warisan-Pandan),
    3. Naib Presiden MIC A Kohilan Pillay (Batu),
    4. bekas Ahli Parlimen DAP dan PKR, Wee Choo Keong (bebas-Wangsa Maju).

    Syukur my prediction 95% menjadi. Means my kempen from day one PH jadi kerajaan sudah diterima komen pembaca dan pengundi.

    Senarai ulangan yang perlu dilingkup kan PRN jika calon ini bertanding peringkat DUN Jun 2023

    Boboi - Kalu tak serik lagi kasi hilang deposit Kali ke 2

    Assmin n gangs - Mat Blur kasi lingkup Kali ke 2

    Mak Lampir n gang - Kasi serik Kali ke 2

    Mujahit n gangs - Kasi serik kali ke 2

    Maka PRN June 2023 masih ada saki baki barua LeeKwanYew@DAP perlu dihapuskan secara total.!!

    Saya Ulangggg...

    Maka kesemua saki baki barua barua PRN Jun 2023 kali ini semua saki baki barua barua LeeKwanYew@DAP mesti dilingkupkan secara total...!!

    #KJ for MB Selangor...!!

    ReplyDelete
  3. Berwaspada Dengan Tindakan Luar Jangka 'The Silence Supporters' Di Kalangan Orang Melayu... Melayu' berubah ini kali lah..!!

    PRN Jun 2023 adalah pemula masa untuk wujudkan beratus kapitalis Melayu' Modern, Taikun billionare Melayu' dan rangkaian kartel Kartel mafia Melayu Moden. Itu formula baru yang sebenarnya.

    June 2023 masa terbaik Dan permulaan era baru Politik Malaysia. Elok kita tukar nama nama taikun kartel mata sepet ini spt Vincent Tan, Leo Tong Lay, Lim Goh Tong, Fak Yew Lah, Ko Lon Tit, Bu Toh Mak Lu, Pu Kee Mak, Ananda, Robert Pan Tat ,Lim Chi Pan, Lim Ping Pong, Lim Pan Tat , Lee Ci Bai, Robert Tok Kok, Lim Chi Pet, Tue Na Seng , Ki Mak Lu, Pha Chu Cheng dll pada nama Taikun Melayu pulak...

    60 tahun Melayu dikudakan oleh kaum Cina ini melalui jaringan keluarga Lee Kwan Yew @DAP/MCA maka sekarang masanya Melayu ambil semula dan ujudkn billionare billionaire Melayu...

    Suma tahu DAP ada abang besar PAP di Singapora milik keluarga super kiasu nepotisme Lee Kwan Yew yg menguasai setiap sudut di Singapura

    Kita harus mengadakan kapitalis Melayu taikun Melayu' dan billionaire Melayu' seperti Abd Rahman Auf dll seperti di zaman rasulallah... Ujudkan billionaire Melayu

    Kapitalis Melayu' Islam dan Billionaire Melayu Islam spt ini yang patut diwujdkan untuk dijadikan contoh bukan taikun judi, taikun along, tokey jackpot bapak ayam, mafia dan kartel monopoli sambil sorok dan lambakkan barang keperluan sesuka hati mengaut keuntungan dengn cara menipu.!!

    Sudah sampai masanya kita lahirkan beribu ribu taikun dan billionaire Melayu dan wujudkan serta menguasai semua rantaian rangkaian kartel kartel mafia Melayu

    ReplyDelete
  4. Lawak super kiasu yang menghina Malaysia.

    Pernah kah kamu ingat suatu masa lalu pemimpin ini pernah jadi pojaan pemimpin Barat terutama Amerika Syarikat..!?

    Link video bawah ini adalah fakta dan fakta real life Amerika Is Great... Super Great USA..!!

    Terkini wanita kelahiran Singapura, Jocelyn Chia yang menghina Malaysia menerusi lawak jenaka dalam sebuah persembahan komedi berdiri baru-baru ini tidak lagi memegang status kewarganegaraan negara itu.

    Link video bawah ini adalah fakta dan fakta real life Amerika Is Great... Superb Great USA..!!

    Saksikan sampai habis..

    https://youtu.be/C4gD7GAdM-U

    USA is great ... Yes long live Biden..!!

    Pelawak kelahiran Singapura yang memperlekehkan Malaysia dalam satu persembahan komediri bertajuk 'Singapore vs Malaysia' yang diadakan di New York, Amerika Syarikat, baru-baru ini.

    https://youtu.be/GRwbRVBpyb0.

    Make USA great again.. wow yes USA is great

    Masa 'Bossku' jadi PM Malahsia ada menerima surat daripada presiden Georgetown University yang melampirkan dua pucuk surat iaitu daripada Setiausaha Negara Amerika John Kerry dan penasihat keselamatan Amerika Susan Rice bertanyakan persoalan yang sama.

    https://youtu.be/Jb1LXtoIdBA.

    Truly America Long live Joe Biden..!!

    Persoalan yang ada kaitan dengan gambaran solah-olahnya Anwar dalam penjara tidak langsung diberikan sebarang layanan yang sepatutnya, terutama dari segi pemberian rawatan dan perubatan yang sepatutnya diberikan.

    https://youtu.be/4difVNrssNk.

    Good job USA.. good job well done USA..!!

    "Ini termasuklah keputusan oleh Jabatan Penjara untuk membenarkan kumpulan pakar perubatan dari Universiti Georgetown, Amerika Syarikat, datang ke Malaysia bagi menjalankan rawatan dan melakukan sebarang prosedur operasi terhadap sakit yang dialami oleh Anwar," katanya pada sidang akhbar dengan wartawan Malaysia di sini.

    https://youtu.be/DA8z5zwJ4GA.

    USA is super great..!!

    Gambaran yang diberikan kepada mereka sebelum ini ialah Anwar seolah-olah langsung tidak diberikan sebarang rawatan oleh doktor pakar atau doktor-doktor di Malaysia.

    Seorang pelawak Amerika Syarikat dengan nama Chrissie Mayr telah tampil mempertahankan rakannya Jocelyn Chia yang kini teruk dikecam oleh rakyat Malaysia. Dalam ciapan yang dimuat naik olehnya, Mayr menganggap jenaka yang dibuat oleh Jocelyn adalah hebat dan tidak perlu meminta maaf. Video again..!!

    https://youtu.be/jRqwpmyciQI

    Wah betul man USA is Great .. super quality of life in the world..!!


    Kikikiki..

    ReplyDelete
  5. Lawak Pemuda UMNo lebih lawak lagi dari Jocelyn Chia

    DAP minta maaf atau tidak, Pemuda Umno akan bantu kempen pilihan raya. Lawak paling osem Dari Pemoda UMNo

    Pemuda Umno akan menyokong usaha kempen oleh parti-parti dalam kerajaan perpaduan untuk pilihan raya negeri akan datang, tidak kira sama ada tuntutannya untuk permohonan maaf terbuka daripada DAP dipenuhi.

    Saya Ulanggg..!!

    Ini lah lawak paling osem bangang Dari Pemoda UMNo

    #gebangjalebih

    ReplyDelete
  6. Barua VS Barua : SPRM sedang teliti siasat OPCOM, Mahathir mohon ‘jangan melompat'.

    Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan meneliti dakwaan isu Telekom Malaysia Berhad (Telekom) mengeluarkan surat untuk meminta kebenaran mengadakan rundingan terus dengan Opcom Sdn Bhd (Opcom) bagi pembekalan kabel fiber optik bernilai RM214.2 juta.

    Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki berkata, pihaknya akan menjalankan siasatan sekiranya ada aduan dan mempunyai asas di bawah kesalahan rasuah.

    “Sekiranya terdapat maklumat dan aduan yang mempunyai asas di bawah kesalahan rasuah, maka SPRM mempunyai asas untuk jalankan siasatan.

    Rakyat dah meluat dengan ego bodoh sombong Tun Mahathir bila selalu berkata 'Bukan Salah Saya' Melayu' Mudah Lupa sedangkan paling banyak U Turn masa jadi PM Kali ke 2 dengan sikap lidah bercabang nya..!!!

    Tinggalkan Tun Mahathir Mohamad klu nak menang..!! Legacy tak guna ini selalu seperti cakap macam lidah bercabang dan kuat U Turn

    Pastikan Boboi melingkup di Kedah...!!

    PN kalau nak menang PRN June 2023 kali ini sila tinggalkan dan lupakan Tun Mahathir Mohamad..

    Mana mana pemimpin Dan Pakatan yang rapatkan diri dengan Tun Mahathir Mohamad pasti melingkup

    Pada pemimpin PN sila tinggalkan Tun Mahathir Mohamad Boboi Dan PejWang....Period

    Ini legasi nak menumpang nyawa Dan talian hayat bukan untuk Melayu' Dan Islam

    Pulau Batu Putih Barua DAP@LeeKwanYew tua bodoh tu bagi kat anak Lee Kwan Yew atas desakan berkawan dengan DAP dimana abang besar DAP ialah PAP di Singapura sana.

    Pada semua Barua Melayu DAP@LeeKwanYew bergaduh lah sampai mampuih..!! Saki Baki barua ini pastikan dilingkupkan PRN 2023 June ini..!!

    Rakyat meluat dan sudah bosan dengan hipokrasi Dr Mahathir yang didakwa bersikap zalim terhadap orang lain serta merasakan dirinya kebal.

    Tun Sila Berambosss Dari PN...!!

    Menyemak lah orang tua nihh..!!

    ReplyDelete
  7. SABOTAJ SESAMA SENDIRI ANTARA PH-BN AKAN JADI MANGSA DAN BOIKOT KEMPEN SENDIRI PRN JUN 2023 NANTI..

    Yess gaduh dan tembaklah kaki sesama sendiri.. PN tak perlu kerja keras untuk Menang PRN 2023 kali ini...

    Kenyataan Pua dan Ronnie sudah pasti menimbulkan seribu satu persoalan di kalangan pengundi Cina, khususnya, mereka yang sudah sedia meluat dengan Pakatan Harapan kerana berdamping dengan puak yang sebelum ini dilabel oleh pemimpin gabungan itu sebagai ‘Kleptokrat’.

    Dr Akmal Saleh Pemoda UMNo pula minta DAP ambil tindakan terhadap Tony Pua manakala Isham Jalil cadang PH pisah dengan Umno sekiranya parti itu “kotor”. Jika Umno ini korup dan kotor sangat, tidak perlu tunggu PRU16, sekarang pun boleh cadang kepada pemimpin parti kamu untuk tinggalkan Umno daripada kerajaan perpaduan. “(Pua) Cermin dulu diri sendiri, beliau hanya tin kosong dan tidak beri manfaat kepada pembangunan negara" kata Pemoda hati tisu dari Parti UMNo itu.

    Menurutnya, selepas 41 tahun bersama DAP, banyak perkara telah berlaku dan ada yang di luar jangkaannya.

    Sementara itu, bekas Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua secara ‘tiba-tiba’ menggelar Barisan Nasional yang kini bersama Pakatan Harapan Kerajaan sebagai ‘corrupt coalition’ atau pakatan ‘korup

    Jelas wujud rasa tidak puas hati dalam DAP berhubung keputusan Pakatan Harapan untuk bekerjasama dengan UMNO di bawah pimpinan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, seorang yang terpalit skandal LCS dan berdepan 47 pertuduhan jenayah.

    PN jelas sudah menang walaupun belum bubar DUN di 6 buah negeri lagi bila anggota DAP sabotaj hubungan PH - BN..

    #tepokdangaduhsampaihangus

    ReplyDelete
  8. Dari dolu lagi dah kata 'Asal Babi Lepas, Asal Babi Ajer Mesti Lepas...!!"

    Tindakan Grab menggantung rider berkenaan atas alasan prosedur. Link bawah ni haah

    https://vt.tiktok.com/ZSLkthBsc/

    PRN Jun 2023 ini masa terbaik untuk lingkupkan saki Baki semua barua barua DAP@LeeKwanYew secara total...

    “Tapi korang kata ini prosedur Grab, kena suspend, kena siasat, fine! Siasat semua! Jangan siasat dia sorang! Siasat pegawai KPDN! Siasat pegawai Imigresen! Siasat semua! Macam mana minyak yang boleh banyak-banyak dalam tong tu boleh terlepas dari Imigresen?”

    Rider Malaysia tegur rakyat Singapore ambil minyak RON95. Plot twist, akaun rider Grab itu kena suspend. Semua kata itu prosedur Grab nak suspend akaun dia. Link..

    https://vt.tiktok.com/ZSLktFt4C/

    Fine! Rakyat nak minta Kerajaan Malaysia kena suspend! Rakyat nak pegawai-pegawai KPDN kena suspend! Rakyat nak stesen minyak tersebut kena suspend! Dan rakyat nak, siapa yang terlibat, yang membuatkan rakyat Singapore itu terlepas balik, semua kena suspend! Ini prosedur,” menerusi akaun TikTok.

    Tegasnya, tuntutan ini dibuat supaya syarikat yang menggantung rider itu memohon maaf.

    “Kalau dah semua kena suspend, korang boleh fikir tak, salah siapa? Mana petugas? Mana pegawai KPDN? Mana pegawai Imigresen? Semua kita nak kena suspend. Punca nak kena suspend semua sebab apa? Sebab kita tuntut Grab mohon maaf.”

    “Nak suspend kan? Prosedur kan? Prosedur dunia korang ikut, prosedur akhirat korang tak fikir.”

    “Boikot Grab! Uninstall Grab!” tegas rakyat lagi.

    Anak Taikun Vincent Tan tanam berkilo ganja lepas, Amoi bunuh anak basikal lajak lepas bebas, Ex Menteri KDN akan masuk dalam anjing babi jadi orang tengah urus dengan KDN sekor babi akan lepas juga nanti.. tunggu proses Mahkamah tengah berjalan dan Jho Low lepas bebas kaya raya Melayu'kena bodoh berbunuhan sesama sendiri lepas bebas kaya raya... Melaysia dah macam pukimak..!! Link

    https://vt.tiktok.com/ZSLktJxWV/

    Dari dolu aku dah kata...

    Saya ulangggggg...!!

    "Asal babi lepas, asal babi ajer semua lepas"

    PRN Jun 2023 ini masa terbaik untuk lingkupkan saki Baki semua barua barua DAP@LeeKwanYew secara total...

    #MalaysiaDarulBabi

    ReplyDelete
  9. Proklaimasi Pantek kau lah...!!

    Mana mana pemimpin yang cuba rapat dengan si Toxic Tun Mahathir pasti melingkup PRN June 2023 Kali ini...

    Stay away from Toxic Tun Mahathir Mohamad...!!!

    Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan akan mengadakan pertemuan dengan Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas hari raya Aidiladha ini.

    Menurutnya ia bagi membincangkan kerjasama antara mereka melalui Proklamasi Orang Melayu yang disebut-sebut sebelumnya.

    Tak payah nak menyibok pasal Melayu' itu Melayu' ini lagi... Itu tektik bodoh , teektik bangang ketinggalan zaman.. Orang bodoh jer yang suka kena geli gelikan dengan Melayu'... Kalau kau nak tengok Boboi kekal relevan politik matang, politik real, fakta serang Lim Kit Siang Lim Guan Eng Anwar Dan Ramasamy sekarang..!!

    Dalam masa yang sama kau lah Bapak Pelingkup Orang Melayu'... Senang senang sambil gentle telo labuh kau bagi Pulau Batu Putih Kat anak Lee Kwan Yew.. Pantek la kauu

    “Sebelum (Hari) Raya Haji agak sukar kerana esok adalah hari raya…saya nak jumpa dengan Muhyiddin untuk jelaskan pergerakan Proklamasi Orang Melayu.

    Lingkupkan saki baki barua DAP@LeeKwanYew secara total PRN 2023 Kali ini

    #NoBoboiNoPejWang

    ReplyDelete
  10. No Boboi No PejWang...

    Legasi COMANGO dan mesra gereja wajib ditolak abis abisan...

    Jangan jadi kan Boboi sebagai calon... PejWang hanya nak tumpang PN ajer.. Pengikut tak ada semua deposit calon lingkup ada àti nak jadi calon...!!

    Apa kejadah nak tunduk pada parti total melingkup deposit...!!

    Harapan dizahirkan Mukhriz susulan pertemuan Pengerusi PN Muhyiddin Yassin dan Dr Mahathir Mohamad dua hari lalu yang bersetuju mengukuhkan perpaduan orang Melayu serta meningkatkan sokongan kepada PN pada PRN 12 Ogos depan.

    Merujuk keputusan PN menolak permohonan penyertaan Pejuang pada 21 Mac lalu, Mukhriz berharap komponen itu kali ini dapat mempertimbangkan sewajarnya kerjasama untuk mengelak pertembungan dan mewujudkan situasi satu lawan satu dengan gabungan Pakatan Harapan (PH)-Barisan Nasional (BN).

    Kalau Boboi dicalonkan helok pengundi pilih calon Bebas utk dimenangkan..!!

    Menyemak lah kau boboi..!!!

    ReplyDelete
  11. Apa kepala butuh punya sketsa ni.. Wooi SPRM apa citeer ni woooeeiii..!!!

    Berdasarkan rekod keluar dan masuk Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) mendapati wanita itu masih berada dalam negara ini.

    SPRM maklumkan bahawa mungkin dua wanita China yang menyebabkan kekecohan dekat KLIA oleh Menteri Pelancongan kononnya dah balik ke negara asal selepas selesai siasatan. Tiba-tiba dapat berita katanya tak ada rekod dua warga China yang mengatakan mereka dah balik,” kata Cikgu Izzat Johari (CIJ).

    Dua tangkap layar tajuk berita might lepas dari sebuah portal tempatan yang bertajuk “Dua wanita warga China sudah pulang ke negara asal – Azam Baki”

    Dua warga China sekejap dah balik, sekejap tak balik. KP SPRM, tolonglah bagitahu apa cerita sebenarnya ni? Dua warga China ni pun tak boleh nak urus, 1.2 juta warga China yang hilang… KP SPRM, Menteri Pelancongan ni mana? Tak sayang ke negara?”

    Saya ulangggg..

    SPRM hapo kepala butuh semua nih...!!!
    PRN July 2023 in lah masa until dilingkup kan selingkup lingkup nya kesemua saki baki barua DAP@LeeKwanYew dan tali barua barua barua ini secara total

    ReplyDelete
  12. Sepatutnya Malaysia dan Indonesia juga mengusulkan di sidang Perwakilan Rakyat masing masing mendesak Singapura supaya memutuskan hubungan dengan Isreal.

    Dari dolu lagi dah peringat lupakan Singapura pergi mampos dengan Singapura jiran tak guna Malaysia dan Indonesia. Duri dalam daging bagi Malaysia dan Indonesia..!!

    Peristiwa seperti kes Cina Mata sepet Jho Low lesap kaya raya sambil tepok tangan dengan melagakan pemimpin barua Melayu belaan kaum DAP@ LeeKwanYew tengok Melayu berbunuhan sesama sendiri dimana semua barua barua Yahudi belaan DAP@LeeKwanYew ini perlu dihapuskan semuanya..

    Semua bahan2 makanan dan bahan mentah yang dihantar ke Singapura perlu dikaji harga caj bayaran duti import yg tinggi dikenakan bagi mengajar Singapura yang menyokong pembunuhan genosid Isreal di Gaza.

    Malaysia dan Indonesia wajib memutuskan hubungan diplomatic dengan Singapura kerana Singapura adalah rakan strategic Isreal di rantau Asia Tenggara dengan gelaran Singapura sebagai Little Isreal di Asia Tenggara.

    Untuk PRN Kemaman 'No Tanah Kubo, No Boboi No PejWang' perlu diteruskan..!!

    ReplyDelete
  13. Pada anak anak papa sekliam hidup ini mesti Ada wawangsam... Cakap kena confidem...Cakap dam jerit terpekik telolonmg pun kena clear.. Bukan Nak terpekik terlolomg goremg bangang sanam sinim aje..!!

    Indonesiam lebih majum ke depan dalam perang Isreal - Palestine dng menghantar kapal hospital belayar ke Laut Gaza untuk merawam mangsam genosid Isreal...

    Malaysiam di bawah kerajaan anak anak papa la lasung tidam membantu dari meterial spiritual...

    Kerajaan anak anak papa lebih cakap Dari bertindak... Cakap beegegar gegar sanam sinim sambil garu telo labuh anak anak papa tak ke mana'm pum

    Saye ulamgggg..!!

    Pada anak anak papa seklian hidup ini mesti Ada wawangsam... Cakap kena confidem...Cakap dam jerit terpekik telolonmg pun kena clear.. Bukan Nak goremg bangang sanam sinim aje..!!
    Jadim tak jadim belakang kirem..!!

    Kikikiki..

    ReplyDelete
  14. Wahai KJ helok tukar segman "Keluar Kejap" pada segman "Keluar Terus"

    Sudah dua Kali KJ gagal menanyakan soalan di mana Jho Low, Nik Faisal dan lain lain dalam segman Keluar Sekejap.

    Lebih baik KJ keluar terus dan tak payah nk acah acah keluar kejap bila persoalan utama kes 1MDB tidak diajukan pada Peguam Bossku Shafie Abdullah. Link bawah ni haah..

    https://vt.tiktok.com/ZSNQa23ke/

    Kali pertama segman Keluar Kejap KJ bersama Tun Mahathir tidak mampu menyakan soalan kenapa Jho Low Nik Faisal Zety Taufik Ayman tidak diheret dan ditangkap semasa Tun Jadi PM kali ke 2.

    Kenapa tak soal Tun "Apa jasa Jho Low Nik Faisal TaufikAyman dan anak penyamunnya pada negara hingga Tun Jadi PM Kali ke 2 tak mampu tangkap dan dakwa mereka semua.."!?

    Susah sangat kah Nak Tanya soalan mengenai Jho Low yang senang lenang kaya raya billion billion Wang negara di Joli bersama artis Hollywood..!?

    Persoalan yang utama tidakkah KJ sedar impak kes 1MDB pada orang Melayu betapa bodoh nya pemimpin Melayu yang Jadi barua barua Mata sepet sedang terbahak bahak tepuk tangan melihat segmen 'Keluar Kejap' ini Jadi bahan jenaka Tuan barua Melayu utk kaum DAP@LeeKwanYew betapa bodoh bangang nya pemimpin Melayu tidak mampu menagkap Jho Low mahupun Nik Faisal saksi utama macamana ka 1MDB dijadikan bahan fitnah untuk mengenakan Bossku..!? Link bawah ni siall..!!

    https://vt.tiktok.com/ZSNQ5KMeA/

    Elok KJ keluar terus Dari acah acah keluar kejap kalau persoalan saksi utama disebut ratus beribu Kali nama Jho Low dalam mahkamah di dalam dan luar negara sedangkan tak nampak Dari Hari pertama hingga akhir batang tubuh Jho Low Nik Faisal dan Taufik Ayman tidak didakwa dan ditangkap oleh pemimpin nagara..!?

    Soalan tambahan segman 'Keluar Berak Cair 'apa jasa' saksi kes 1MDB ini pada pemimpin Melayu ini ( barua) hingga Jho Low Taufik Ayman Nik Faisal pada negara sampai sekarang tidak didakwa dan ditangkap dalam kes 1MDB sampai sekarang ini...!? Apa jasa mereka pada negara..!?Hebat sangatkah jasa Jho Low, Nik Faisal dan Taufik Ayman bersama anak penyamunnya pada negara..!?

    Apakah kalau KJ tanyakan dimana Jho Low segman Keluar Sekejap akan segman Keluar Berak Cair KJ..!?

    #NakKeluarPiBerakJap

    ReplyDelete