Tuesday 28 November 2017

GEMPAR! SPRM GEMPUR SELANGOR BESAR-BESARAN ESOK! SIAPA YANG KENA?



1. Esok SPRM akan menggempur Selangor sebuah negeri syurga kepada rasuah, jenayah dan salahgunakuasa. Begitu banyak laporan salahguna kuasa dan rasuah di negeri Selangor dari DEIG, skandal tanah lot 68504 Paya Indah Wetland, Splash, pegawai khas jutawan (geng kartel), Yawas, skandal Unisel, tanah ijok perdana dijual kepada Eco World, mahris, kilang haram, lombong pasir, Skandal tanah Sungai Yu dan bermacam-macam lagi.

2. Satu isu sudah dijerat iaitu rasuah, wang haram dan kemewahan Adam Rosly Ketua AMK Ampang. Lain-lain sedang menunggu.

3.  Apakah gempur SPRM esok? Kita teka apa yang kena. Jika Unisel,baru-baru ini beberapa dokumen telah dirampas, kes tanah ijok pula telah dilaporkan kepada SPRM dan mendapat reaksi dari pelbagai pihak. Bagaimana dengan Pegawai Khas Azmin Ali? Apakah mungkin juga kilang haram dan lombong pasir haram?

4. Mungkinkah lombong pasir haram? Jika pasir tentunya data menunjukkan urusan pasir ini menguntungkan. Azmin Ali pernah menyatakan hasil pasir setahun RM24 juta tahun 2015. Sejak 2008 hingga 2015, RM103.1 juta diraih Kerajaan Selangor.

5. Azmin pernah mengawal industri pasir melalui anak syarikat kerajaan Negeri Selangor Kumpulan Semesta Sdn Bhd. Begitu banyak ketirisan yang berlaku sehingga rasuah berleluasa. Malah Adam Rosly dikatakan kaya raya antara lain mendapat lesen lombong pasir yang diberikan Azmin. Bagaimanapun pada tahun 2016 Azmin membuka kepada lesen persendirian atas desakan taukeh-taukeh cina. 

6. Sebagai contoh lombong di Mukim Tanjung Dua Belas, Kuala Langat yang dikatakan aktif sejak tahun lalu sejak beberapa tahun lalu. PBT hanya sikap ‘tutup mata’ di sebalik kerugian hasil pasir dianggarkan bernilai jutaan ringgit, mereka juga didakwa memberi keistimewaan kepada sebuah syarikat kontraktor perlombongan pasir milik persendirian menjalankan kegiatan haram di atas tanah milik kerajaan negeri.Inilah juga kerja Kumpulan Semesta Sdn Bhd yang menjadi orang tengah. 


7. Di Selangor syarikat kontraktor melakukan lombong haram secara terang-terangan Akta Kanun Tanah Negara 1965 melanggar Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974. Belum masuk melanggar peraturan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS). 

8. Apapun Geng Kartel adalah penentu bagi lesen-lesen pasir di Selangor malah projek di Selangor. Pegawai-pegawai khas Azmin, Adam Rosly adalah antara mereka yang mendapat kawasan melombong pasir. Siapa pula keluarga Azmin Ali yang terlibat? 

Apapun kita nantikan esok!

Captain M
28 November 2017


2 comments:

  1. Rupanya anak saudara Azmin Ali Nuzul...

    ReplyDelete
  2. Saya suka PKR. Tapi kalau masih menelan wang haram mereka patut di hukum tak kira nya besar rakyat Selangor. Kalau di luar bekerja untuk Rakyat, terus untuk rakyat jangan makan lebih drp rakyat. Kalau kata UMNO tak betul jangan ikut macam UMNO.

    ReplyDelete