Saturday 21 April 2018

7 MEI: APABILA SABAH DIINGATKAN KEMBALI KES RASUAH SHAFIE APDAL CURI WANG RAKYAT KKLW


1. Isu di Malaysia cepat berlalu. Rakyat mudah lupa kerana isu datang dan pergi. Setidaknya Rakyat Sabah berbicara semula kisah rasuah Shafie Apdal yang mencuri wang rakyat miskin di KKLW. Projek sepatutnya bermanfaat untuk rakyat miskin di kawasan pedalaman akhirnya projek kenyang buat kroni, rakyat derita. Projek Air, Elektrik,Jalan, PPRT, Risda,Felcra dan lain-lain lagi gagal. RM14 Bilion dilaksana RMK 9 dan RMK10. 

2. Gara-gara fail pendakwaan kes rasuah dan salahguna kuasa Shafie Apdal belum di bawa ke mahkamah untuk dibicarakan, 19 April lalu Mahkamah tinggi menetapkan 7 Mei ini untuk mendengar kes semakan kehakiman bagi mendapatkan perintah terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk tidak membenarkan Presiden Parti Warisan Sabah (WARISAN), Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mengundi dan menjadi calon pilihan raya.

3. Hakim Azhahari Kamal Ramli yang bersidang di dalam kamar turut menetapkan 4 Mei bagi semua pihak yang terbabit untuk memfailkan hujahan masing-masing.

4. Semakan kehakiman itu difailkan Ahli Jawatankuasa UMNO Semporna, Datuk Mohd Ainal Fattah melalui peguam Marcel Jude dengan menamakan SPR dan Mohd Shafie masing-masing sebagai responden pertama dan kedua.

5. Marcel ketika ditemui selepas prosiding itu, berkata pada 7 Mei nanti hakim akan membuat keputusan sama ada menerima semakan kehakiman berkenaan atau sebaliknya atau menetapkan tarikh baharu untuk pendengaran seterusnya.

TERKINI: SENARAI PENUH KABINET MALAYSIA