Tuesday 28 November 2017

GEMPAR! SPRM GEMPUR SELANGOR BESAR-BESARAN ESOK! SIAPA YANG KENA?



1. Esok SPRM akan menggempur Selangor sebuah negeri syurga kepada rasuah, jenayah dan salahgunakuasa. Begitu banyak laporan salahguna kuasa dan rasuah di negeri Selangor dari DEIG, skandal tanah lot 68504 Paya Indah Wetland, Splash, pegawai khas jutawan (geng kartel), Yawas, skandal Unisel, tanah ijok perdana dijual kepada Eco World, mahris, kilang haram, lombong pasir, Skandal tanah Sungai Yu dan bermacam-macam lagi.

2. Satu isu sudah dijerat iaitu rasuah, wang haram dan kemewahan Adam Rosly Ketua AMK Ampang. Lain-lain sedang menunggu.

3.  Apakah gempur SPRM esok? Kita teka apa yang kena. Jika Unisel,baru-baru ini beberapa dokumen telah dirampas, kes tanah ijok pula telah dilaporkan kepada SPRM dan mendapat reaksi dari pelbagai pihak. Bagaimana dengan Pegawai Khas Azmin Ali? Apakah mungkin juga kilang haram dan lombong pasir haram?

Thursday 16 November 2017

TAN SRI RASHID PPBM BELI TANAH DEKAT ECO MAJESTIC SECARA TUNAI, KKLW BUAT JALAN ATAS NAMANYA DI SEMENYIH

Selepas bersara tahun 2008 sebagai Pengerusi SPR Tan Sri Ab Rashid membeli 15 ekar tanah di Kg Rinching Tengah Semenyih secara tunai sebagaimana dilaporkan ketua kampung Rinching Tengah. Bukan sahaja itu KKLW juga meluluskan Projek Jalan Kampung (PJK) atas nama Tan Sri Rashid menuju ke tanahnya itu kerana orang kampung tidak melalui kampung itu. Nilai tanah di kawasan itu kini lebih  mahal kerana bersebelahan dengan projek Eco Majestic dan Setia Eco Hill1 dan 2. Apakah Tan Sri Rashid akan menjual tanahnya kepada pemaju taikun? Tan Sri Rashid kata akan musnahkan perompak dan penyangak. Agaknya harta yang dia dapat ini hasil dari mana? menabung?

1. Susulan operasi Dato' Sri Jamal di Semenyih mendirikan khemah di luar tapak projek pembangunan Eco Majestic  sebagai bantahan terhadap kerajaan negeri yang didakwa menipu rakyat menerusi skim Rumah Selangorku yang kononnya telah siap dan kunci diserahkan kepada pemilik tetapi tidak ada satupun Rumah Selangorku dibina hanya projek perumahan mewah yang siap dibina sejak 2008. Projek ini sudah pasti menyebabkan harga tanah melambung tinggi di kawasan terbabit. Umum mengetahui hubungan Azmin Ali dengan EcoWorld tidak boleh dipisahkan. Baca di sini. 

2. Ingat lagi Tan Sri Ab. Rashid Ab. Rahman mantan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) dari 17 November 2000 hingga bersara 30 Disember 2008?. Selepas bersara beliau membeli 15 ekar tanah di Kg Rinching Tengah Beranang Semenyih secara tunai tidak jauh dari lokasi tanah itu dengan projek Eco Majestic dan Setia Ecohill 1 & 2. 

Tuesday 14 November 2017

SHAFIE SAMAN THE STAR KERANA DEDAH RM48 JUTA SERTA 14 SYARIKATNYA TAPI TUDUH MUSA AMAN DI PARLIMEN "DIA SYOK"




1. Peguam baru kepada Presiden Parti Warisan Sabah (WARISAN) Dato' Seri Shafie Apdal telah menghantar notis tuntutan kepada Star Media Group Berhad berkenaan satu laporan khas yang diterbitkan akhbar The Star pada 29 Oktober lalu. Shafie mendakwa artikel bertajuk "MACC sifting through the flow of RM48 million cash" itu bersifat fitnah.

2. Sebenarnya ada dua media utama saja yang berani menyiarkan artikel RM48 juta dan juga 14 syarikat dikaitkan Shafie Apdal itu iaitu The Star dan The Malaymailonline. Satu lagi ialah portal berita milik kawan Shafie Apdal sendiri iaitu The Malaysiainsight.com   kelolaan Jahabar Sadiq. 

Friday 10 November 2017

350 PROJEK, 23 SYARIKAT MENGAKU, BUKAN HANYA LOJI AIR SG INTAN DISIASAT SPRM.ELOK SHAFIE TUTUP MULUT!


1. Kepada macai Parti Warisan dan pembangkang Sabah. Kita bantu perjelaskan kes rasuah melibatkan Dato' Seri Shafie Apdal, Peter Anthony, Azis Jamman dan adik-adiknya. Kes yang disiasat SPRM bukan hanya Projek Naik Taraf Loji Air Sungai Intan Semporna mencecah kos RM47 juta itu tetapi melibatkan kes-kes projek lain. Projek secara tender terbuka- isunya pemberian komisen rasuah kepada adiknya Datuk Yusof untuk mereka memperolehi tender itu.

2. Sumber mendedahkan projek yang disiasat 350 projek meliputi 170 projek bekalan air (BALB), 163 projek jalan luar bandar (JALB) dan 17 projek bekalan elektrik (BELB). 60 syarikat terlibat dan daripada 60 syarikat, 23 syarikat yang disiasat adalah dibawah kuasa adik Shafie Apdal iaitu Datuk Yusof dan Hj Hamid Apdal. 14 syarikat telah dikenal pasti. 

Tuesday 7 November 2017

TUDUH ORANG DALAM PARLIMEN TAPI PROJEK LOJI SG INTAN SHAFIE LULUSKAN, ADIK DAPAT KOMISEN



[Mukadimah: Sehingga artikel ini ditulis kita tetap mendahului 10 langkah ke depan dari Shafie Apdal dan puak-puaknya. Yang pasti dia disiasat SPRM, direman dan bakal didakwa. Jika dia hendak lakukan perkara sama membuat tuduhan kepada orang lain silakan. Rasa nak muntah tengok video ucapan Shafie berlagak suci macam tak makan rasuah komisen projek KKLW]

1. Hari ini puak-puak warisan bersorak gembira seolah-olah seperti Shafie Apdal telah memenangi kes perbicaraan rasuahnya. Wal hal ia hanya satu pancingan dan jerat terhadapnya. Beliau memerangkap diri sendiri. Apa yang disampaikan Shafie dalam parlimen sudah dijangka awal. Beliau akan menggunakan imuniti parlimennya untuk mencipta persepsi dan mengalih isu.

2. Ya Loji Air Sg Intan adalah sebuah projek naik taraf. Jika dulu ia sesuai dengan kapasitinya maka kali ini projek ini dinaikkan sehingga RM47 juta. (Rujuk ringkasan projek). Shafie menteri mana mungkin projek di kawasannya sendiri dia tidak terlibat merancang bersama kementeriannya!. Shafie berkata projek ini diberi kepada 'anak saudara' Ketua Menteri dan konsultannya Perunding Shahelmy dan Rakan-rakan Sdn Bhd tetapi beliau terlupa menjelaskan projek Naik Taraf ini siapa punya? KKLW kan....

Kontrak KKLW, bajet KKLW, Jawatankuasa tender KKLW, Lembaga Perolehan A KKLW diketuai KSU pun ikut arahan Shafie Apdal. Jadi dari mana kuasa Ketua Menteri Sabah? tanah dan tapak bukan isu. Isunya ia PROJEK KKLW bukan Kerajaan Negeri.
3. Pusing 150 kali pun, projek naik taraf ini milik KKLW, perancangan, pelantikan konsultan, pembukaan tender, jawatan kuasa tender, Lembaga Perolehan 'A' malah sehingga kepada pelantikan kontraktor (LOA) adalah milik KKLW. Ketika LOA nak tandatangan pun kena rujuk Menteri. Paling penting dana peruntukannya adalah daripada KKLW. Jabatan teknikal pelaksana ialah Jabatan Air Negeri Sabah (JANS). [Rujuk aliran kuasa projek KKLW di atas]

4. Jika ia projek dan peruntukan KKLW sehingga pelantikan kontraktor adalah KKLW yang Menterinya ketika itu adalah Dato' Seri Shafie Apdal siapa yang lantik kontraktor kalau bukan Shafie dan kementeriannya? Apa kena mengena anak buah Ketua Menteri dapatpun kerana Shafie sendiri menjelaskan ia 'open tender'. ia tetap dikuasa Shafie Apdal bukan Ketua Menteri Sabah.

5. Yang Shafie Apdal tidak jelaskan ialah individu yang menjadi orang tengah urusan projek Loji Air Sungai Intan itu bermula dari penilaian jawatankuasa tender hinggalah kepada Lembaga Perolehan tender yang dikuasai oleh Shafie Apdal selaku Menteri. Bukankah itu adiknya yang terlibat dengan 14 syarikat disiasat SPRM sebelum ini? Komisen adik yang kumpul. Mana mungkin Shafie Apdal memberi projek tanpa meminta komisen seperti selalu dia lakukan!.


6. Shafie berdolak dalih dan tidak menjelaskan kepada rakyat bahawa beliau menggunakan kuasanya dibawah Akta Kontrak 1949 menurunkan kuasa kepada Pegawai KKLW yang diarahkan oleh beliau ketika menandatangani kontrak. Mari kita tunjuk bukti cara Shafie beri kuasa. Sepatutnya seseorang MP membawa salinan contoh surat ini di Parlimen bertanya benarkah beliau menandatangani semua projek tender terbuka dan tender terhad di kementeriannya.



Jika ada 300 projek KKLW, 300 lah yang Shafie akan tandatangan. Jika Shafie tidak bersetuju dengan kontraktor beliau mengarahkan ditender semula dan jangan beri . Apatah lagi pada musuhnya. Melainkan orang beri duit dia akan tandatangan. Shafie Apdal tak payah bersumpah Wallahi Wabilahi dan Watallahi lah bab ni. Nanti kena makan sumpah. Makan rasuah duit haram pun nak sumpah.

Hujahnya...


7. Yang SPRM siasat ialah elemen rasuah dalam semua projek KKLW sejak 2009 - 2015. Ada projek yang 'mark up' semasa tender terhad, bayaran komisen 15% hingga 25% projek kepada adik Shafie Apdal (Yusof dan Hamid) dan proksi. SPRM menemui unsur rasuah itu dan salah guna kuasa Shafie Apdal sebagai Menteri jadi mengapa nak marah SPRM dan orang lain. 15 Saksi yang direman, kontraktor dipanggil ada yang mengaku dan ada yang tidak.
8. Kata YAB TS Musa Aman,Shafie Apdal tak 'gentleman' main serang di dewan rakyat takut dengan bayang-bayang dan cuba mengalih isu. Sejak  kes Shafie disiasat SPRM berlaku tak pernah pula Musa Aman membuat komen terbuka kes Shafie dia membiarkan diserah kepada SPRM. Mengapa Shafie gelabah pula!

Captain M
7 November 2017

Monday 6 November 2017

PROJEK RM43 JUTA 'TIPU UMS' PETER ANTHONY DIBUKA SEMULA, SHAFIE APDAL KE SPRM LAGI!



1. Hari ini Shafie Apdal dipanggil lagi ke pejabat SPRM siasatan berhubung kes penyelewengan kontrak penyelenggaraan di Universiti Malaysia Sabah bernilai RM43 juta. Ia sebuah kes lama yang dibuka semula.

2. Captain M pernah menulis kes Peter Anthony ini pada 24 September 2016 pemilik Asli Engineering Sdn Bhd yang menjadi tulang belakang Shafie Apdal menyediakan sejumlah ratusan juta wang rasuah Shafie Apdal ketika di KKLW dahulu. Membuka kes ini kembali amat tepat memandangkan pelantikan KP SPRM yang baru 1 Ogos 2016 berbeza dengan pendekatan Tan Sri Abu Kassim. 

Senang kerja Tan Sri Abu Kassim KP SPRM lama dulu kawan baik Shafie Apdal. Ada kaitan dengan Shafie mohon tutup. Kalau ini bertemu buku dengan ruaslah. Kes Zahida Rafik, Mara Inc apa jadi masa TS Abu Kassim? simpan bawah karpet je.

3. Tahniah SPRM kerana berani bertindak! Ini bukan zaman Tan Sri Abu Kassim sahabat Shafie Apdal semua kes diletak bawah karpet. Ada kes tetapi tidak mahu dituduh. 

TERKINI: SENARAI PENUH KABINET MALAYSIA