Thursday 29 September 2016

Kerajaan Mesti lucutkan kerakyatan kepada individu yang punya dua kerakyatan di negara ini.



1. Baru-baru ini Presiden Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia (Hua Zong), TS Pheng Yin Huah bahawa terdapat sekurang-kurangnya 100,000 kaum Cina yang menjadi penduduk tetap di negara kita masih belum memperoleh warganegara.

2. Tahun 2008 ketika Paklah menjadi PM dikatakan 50 ribu pelancong China hilang dan dicari. Kemanakah mereka?

3. Hari ini terdapat pula isu dua kerakyataan. Sama ada Kerakyataan Singapura, Australia atau mana-mana negara. Adun DAP Pujut Sarawak Dr Ting Chiong Choon dikatakan memiliki kerakyatan Australia dan sekarang kes beliau dibawa ke mahkamah.

4. Dokumen terbaru ditemui milik orang Perak iaitu Ong Gek Ngoh menunjukkan beliau mempunyai kerakyatan Singapura. Isunya bagaimana semua ini berlaku? berapa ramai orang cina mempunyai kerakyatan seperti ini di negara ini? Bagaimana ia boleh berlaku?

5. Menurut Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Malaysia tidak pernah mengiktiraf rakyat negara ini yang memiliki kerakyatan negara lain. Mana-mana individu yang dikesan memiliki dua kerakyatan perlu melucutkan salah satu daripadanya.

6. Mengikut Perkara 24(1) Perlembagaan Persekutuan, kerajaan Persekutuan juga boleh melucutkan kewarganegaraan Malaysia kepada individu yang telah memperoleh kewarganegaraan negara lain.

7. Mana-mana warganegara yang memilih mendapatkan kerakyatan negara lain, maka dia perlu membuat pelepasan kewarganegaraan Malaysia di JPN berdasarkan Perkara 23 Perlembagaan Persekutuan.

8. Kerajaan boleh melucutkan kewarganegaraan seseorang jika terdapat warga yang tidak membuat pelepasan kewarganegaran walaupun telah mendapatkan kewarganegaraan negara lain.

9. Menurut laman rasmi JPN, proses memperoleh semula taraf kewarganegaraan bagi mereka yang telah dilucut atau menolak kewarganegaraan Malaysia, perlu mendapatkan kelulusan kerajaan Persekutuan mengikut Perkara 18(2) Perlembagaan Persekutuan sebelum boleh didaftarkan semula sebagai warganegara.

10. Kerajaan mesti mengambil serius apa yang berlaku. Jangan dah teruk baru mengambil tindakan. Kerajaan juga tidak perlu melayan tuntutan 100 ribu yang memohon kerakyataan sekiranya Bahasa Kebangsaan pun mereka tidak boleh menguasainya. Tegas!


https://www.facebook.com/Jeneral-M-366833836773938/#

http://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fpengajiangudangilmu.blogspot.my%2F2014%2F08%2Ffaktor-faktor-yang-membatalkan.html%3Fm%3D1&h=XAQFbr4cV

No comments:

Post a Comment