Tuesday 12 December 2023

ROMBAKAN KABINET : SENARAI ‘LOGIK’ MUKA BAHARU, BERTUKAR PORTFOLIO DAN TERKELUAR

 


Rombakan kabinet persekutuan hari ini dijangka menyaksikan pengenalan lima muka baharu serta enam pertukaran portfolio.Itu apa yang dilapor oleh NST. Senarai yang NST sebut mungkin logik memandangkan anak syarikat Media Prima itu mempunyai akses dengan PMO.

Perubahan utama itu dipercayai termasuk pertukaran kepada salah satu jawatan timbalan perdana menteri, pewujudan jawatan Menteri Kewangan II, pengembalian Kementerian Wilayah Persekutuan serta perpecahan sekurang-kurangnya dua kementerian semasa.


Sumber menunjukkan bahawa jawatan Menteri Kewangan II kemungkinan akan diterajui oleh Datuk Seri Amir Hamzah Azizan, ketua pegawai eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Amir Hamzah menyertai KWSP pada Mac 2021.



Amir juga merupakan anak sulung kepada bekas pengerusi dan presiden Petronas Tun Azizan Zainul Abidin.

Bekas menteri kewangan II Datuk Seri Johari Abdul Ghani juga dijangka menyandang jawatan menteri dalam kabinet baharu namun portfolio belum dikenal pasti.  Logiknya beliau sebagai Menteri Kewangan namun dalam ranking parti  UMNO-BN jawatan kanan seperti Menteri Kewangan mungkin sukar diberikan kepada Datuk Joe. Peluangnya dalam Kementerian Wilayah, MITI atau KPDN tetap ada. Beliau sekarang adalah  Ketuai Pasukan Petugas Khas 1MDB. PM perlu Johari untuk memberi harapan kepada sektor ekonomi.




Kejutan lain dikhabarkan secara meluas ialah Gobind Singh Deo, yang merupakan menteri komunikasi dan multimedia semasa pemerintahan Pakatan Harapan pada 2018. Anak lelaki mendiang Karpal Singh, Gobind dipercayai akan kembali ke Kementerian Komunikasi yang dijangka terbahagi kepada dua.



Seorang lagi wajah yang dikenali untuk kembali dipercayai ialah Dr Dzulkefly Ahmad, yang mungkin akan menerajui jawatan menteri kesihatan, menggantikan Dr Zaliha Mustafa.



Timbalan Menteri Kewangan II Steven Sim pula berkemungkinan akan menggantikan V. Sivakumar sebagai Menteri Sumber Manusia.



Sementara itu, Datuk Armizan Mohd Ali akan terus menerajui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup.




PERUBAHAN PORTFOLIO

DR ZALIHA MUSTAFA



Dr Zaliha, yang kini Menteri Kesihatan, dijangka menjadi Menteri Wilayah Persekutuan yang baharu. Kementerian Wilayah Persekutuan sebelum ini dibubarkan untuk memberi laluan kepada Jabatan Wilayah Persekutuan.  Namun jawatan ini sesuai kepada Datuk Seri Johari Abdul Ghani jika tidak dilantik ke Kementerian Kewangan atau MITI.

 

DATUK SERI FADHILAH YUSOF



Fadillah, yang kini merupakan salah seorang daripada dua timbalan perdana menteri dan juga Menteri Perladangan dan Komoditi, dijangka menyandang jawatan dalam Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim. Sumber menunjukkan bahawa kementerian ini, yang kini diterajui oleh Nik Nazmi Nik Ahmad, akan dipecahkan kepada dua Kementerian.

 

- DATUK SERI MOHAMAD HASAN

 


Mohamad, kini Menteri Pertahanan, dijangka diberi peranan sebagai Menteri Luar. Lelaki berusia 67 tahun itu yang juga Timbalan Presiden Umno berkemungkinan akan mengambil alih peranan yang dipegang oleh Datuk Seri Zambry Abd Kadir.

 

DATUK SERI ZAMBRY ABD KADIR


Sementara itu, Zambry dijangka memegang jawatan Menteri Pengajian Tinggi. Zambry juga bekas Menteri Besar Perak dari 2009 hingga 2018. Kemungkinan ini juga ada memandangkan Datuk Seri Zambry SUA BN diperlukan dalam negara selain hubungan rapatnya dengan PM Anwar Ibrahim.


- DATUK SERI MOHAMED KHALED NORDIN



Ahli parlimen Kota Tinggi itu, yang kini Menteri Pengajian Tinggi, dijangka mengambil alih portfolio kementerian pertahanan. Anak jati Muar itu pernah memegang portfolio pendidikan tinggi dua kali, dengan yang pertama pada 2018. Ini juga sesuai memandangkan Khaled menteri cabinet yang sangat berpengalaman

 

- FAHMI FADZIL


Kementerian Komunikasi dan Digital, yang kini dipengerusikan oleh Fahmi, dijangka dibahagikan kepada dua kementerian. Fahmi dijangka menerajui satu kementerian yang memberi tumpuan kepada aspek digital manakala Gobind kemungkinan akan ditugaskan dengan aspek komunikasi di kementerian lain. Sama ada benar atau tidak hanya akan diketuai hari ini. Kepada namanya tiada dalam senarai faham-fahamlah ia senarai terkeluar.

Apapun macam-macam boleh berlaku. Pelobi boleh disenarai hingga sewaktu PM berdiri mengumumkannya.Siapa kuat dia akan kekal dalam senarai kabinet.Siapa tak kuat akan tersingkir.

No comments:

Post a Comment