Monday 3 June 2024

DRT Selangor, Projek suami Hannah Yeoh memeningkan kepala DAP?

 


Dulu suami Shahrizat kini suami Hannah Yeoh

Yang dapat Projek Rintis Demand Responsive Transit (DRT) Kerajaan Selangor sejak 2021 ialah Asia Mobiliti Technologies syarikat dikuasai Ramachandran Muniandy suami Hannah Yeoh Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh tetapi yang salah ialah Hannah Yeoh dan DAP!

Ramachandran Muniandy tidak mendapat projek daripada Kementerian KBS tempat isterinya bertugas maka unsur kepentingan tidak berlaku.

Naratif di luar sana ialah isu moral pemimpin DAP, suami Menteri atau keluarga terdekat dapat projek rundingan terus kerajaan negeri. Rakyat kata jika dulu Shahrizat Jalil didesak meletak jawatan parti kerana suami dan anak dapat projek NFC maka apa beza Hannah Yeoh dan suaminya?

DAP nampaknya bersilat menepis dengan pelbagai jawatan. Jawapan mereka tidak selari malah mengundang lebih besar masalah persepsi rakyat.

Antara infografik tular yang memeningkan DAP


Sebelum itu Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan, Perdagangan dan Mobiliti Selangor, Ng Sze Han, berkata kedua-dua syarikat iaitu Asia Mobility dan Badan Bas Coach Sdn Bhd (Nadi Corp) dipilih melalui tender namun katanya ia juga dipilih secara Proof Of Concept mereka melaksana bukti konsep terlebih dahulu. Maksudnya Syarikat suami Hannah Yeoh telah melakukan pilot projek sejak tahun 2021 melalui aplikasi Trake Ride dan Mobi Community.



Jawapan paling ‘pening’ Syarikat suami Hannah Yeoh ialah tender terbuka DRT akan mewujudkan monopoli di negeri itu. Monopoli kepada siapa?

"Ini akan membantutkan daya saing dan merampas peluang untuk merintis perkhidmatan dalam persekitaran dunia sebenar dan menilai prestasi penyedia perkhidmatan dalam tempoh masa yang munasabah,"


Jika POC dibuat Syarikat dan aplikasi Trake Ride dan Mobi sejak tahun 2021 bermakna sudah tentulah kontraktornya ialah yang melaksana POC. Ini sama seperti rundingan terus. Tak kan Syarikat suami Hannah Yeoh buat POC tetapi syarikat lain pula yang buat. Monopoli sudah berlaku daripada Asia Mobiliti bukan syarikat lain.



Sepatutnya Kerajaan Negeri Selangor melantik konsultan terlebih dahulu, tender terbuka dan selebihnya jika suami Hannah Yeoh kawtim sekalipun itu cara masing-masing lobi projek. Mustahil hanya dua syarikat saja yang layak. Semakan kewangan dua syarikat dilantik tidaklah sebagus mana malah seorang lembaga pengarahnya adalah daripada projek Selangkah Selangor. 

Lagipun sangat tidak kena dan sesuai cara Asia Mobility Technologies Sdn Bhd mempertahankan pembabitannya dalam perkhidmatan transit responsif atas permintaan (DRT). Mereka patut menutup mulut dan membiarkan Kerajaan negeri menjawabnya..

Mari lihat jawapan Tony Pua DAP yang lantang isu NFC dan suami Shahrizat Jalil. Pua membidas mereka yang membandingkan kedudukan Yeoh dengan bekas menteri Shahrizat Abdul Jalil, yang suaminya pengerusi eksekutif National Feedlot Corporation Mohamad Salleh Ismail terlibat dalam kes sivil di mahkamah yang menuntut semula pinjaman kerajaan bernilai berjuta-juta ringgit. Katanya membandingkan Hannah Yeoh dengan skandal NFC. Oh wow. Soundbites yang hebat. Umpan klik yang hebat. Pasti hebat untuk imej yang lebih suci berbanding orang lain. Hakikatnya Mohamad Salleh Ismail suami Shahrizat menang kes di mahkamah.



Isu moralnya Suami Shahrizat Jalil dan kini suami Hannah Yeoh. Suami dapat projek yang bukan isteri beri! Tapi mengapa Hannah Yeoh boleh dan Shahrizat tak boleh.

Apa pula jawapan Wanita DAP? Kata mereka Syarikat suami Hannah Yeoh belum diberi kontrak hanya secara proof of concept (POC). Tapi media melaporkan sebaliknya.



 

Apa pula jawapan SPRM? Tan Sri Azam Baki terlalu awal kata tidak dan sekarang U-turn SPRM buka siasatan.  SPRM mesti berjaga-jaga dan bijak meraih untung dalam siasatan bukan mengundang kritika netizen. Bukan susah bagi jawapan 'Kita akan siasat' kita akan siasat! Profesional atau paling tidak berlakon dan berdramalah sikit.

 

 

 

3 comments:

  1. Nevin Tan anak taikun Vincent Tan sah selamat dari sebarang hukuman tanam berkilo kilo ladang ganja. Jho Low mme sah lesap lepas kaya raya

    Sebab big boss Malaysia King Puppet adalah pemegang kedua terbesar saham 7 Elevan dan Stabak...!!! Camne nak memburu ni... Memburu sambil memburit...!!

    Syarikat induk Starback merasuh anak2 raja dengan memberi jawatan2 penting dalam syarikat tersebut? Harap SPRM segera siasat? Heret pemberi rasuah tersebut kemuka pengadilan.

    Dahulu penjajah British selalu menyogok raja2 dengan memberikan hadiah2 mewah dan sebagainya? Betul ke? Perangai rajaraja Melayu..!! Kalau betul harap ianya tidak berulang... kah..kah..kah.

    Betul stabak rasuah Raja elok memburu dimulakan di stabak.

    Bunga bunga wayang gebang geli geli memburu sambil nak memburit dah mulai nampak...!!!

    #gebangjerlebih

    ReplyDelete
  2. Bahana sumpah laknat bossku.. Kenapa tetiba terpekik terlolong sekor barua DAP@ LeeKwanYew masa ini... Kau dah kenapa barua..!?

    Apa yang terbaik untuk Mahathir lakukan ada lah melafaz sumpah seperti Datuk Seri Najib dengan menyebut jika beliau tipu mohon Allah melaknati dan keluarga nya, tetapi jika benar maka sesiapa yang memfitnah akan menerima laknat Allah.

    Sudah pasti rakyat membuka mata berkenaan Zeti Aziz yang suami Taufik Ayman dan anak penyamun mereka memiliki wang 1MDB sebanyak RM700 juta tetapi tidak didakwa dakwa lagi.

    Sayang keturunan bijak pandai Professor Diraja hanya mampu melahirkan dan mewarisi keturunan penyamun negara..!!

    Tambah lagi mahkamah Amerika sudah sahkan bahawa Gabenor Bank Negara kesayangan Mahathir telah disahkan menerima rasuah tetapi Kerajaan Malaysia tidak bertindak lagi.

    Ketika DSNR melafaz sumpah laknat ramai yang jahil mencemuh seolah olah menyatakan Najib boleh menipu dengan mengguna nama Allah.

    Namun satu persatu ditunjuk oleh Allah dengan tumbangnnya Kerajaan 22 bulan.

    Kemudian satu persatu watak terkena bahana sumpah laknat Bossku..!!

    Dari Syed Sadiq, Lateefa Koya, Muhyiddin Yassin dan menantu dan lain lain lagi dengan sasaran berakhir terkena Mahathir , Tun Daim.

    Maka, usah buang masa dan wang rakyat mencari wang Mahathir diluar negara, ean Mahathir tidak perlu tunjuk keberanian sesama kalangan manusia.

    Lafaz sahaja sumpah “Wallahi Wabillahi Watallahi saya Mahathif tidak mencuri wang negara

    Ketika perbicaraan Roger Ng, Timothy Leissner telah memberitahu Zeti Aziz telah disogok untuk melukuskan Bon dalam apa yang digelar “overnight approval”,

    Namun Kerajaan Malaysia masih tidak mendakwa suami dan Zeti Aziz lagi. Jho Low lesap kaya raya sambil ketawa terbahak bahak melihat betapa bodoh bangang nya pemimpin Melayu digunakan semahu mahunya.. Di kalanhag kaum Type C , DAP@LeeKwanYew akan menganggap Jho Low adalah panglima mereka.

    Cuma barua barua Melayu DAP@LeeKwanYew dibawah DAP@LeeKwanaYew terkinja ninja tak sedar diri dibodoh bangangkan semahu mahunya oleh kaum Type C ini...!! Yang lagi parah tiada sekor cipan dari penguasa seperti PDRM, SPRM berani tangkap Jho Low...

    Paling malang ada sekor dari keturunan buntal yang mengaku sangat pandai memburu. Mengakui sangat pandai memburu di daratan dilaut dalam katanya.

    Bila disiasat ingatkan ikan buntal ini bebas memburu dilautan dalam rupa rupanya ikan buntal perhiasan ini hidup dalam sebuah akarium dalam rumah taikun judi Type C... No wonder anak taikun tanam berkilo ganja gagal ditangkap dan diburu hingga kini....kikikiki..!!


    Kah kah kah


    KHALAS

    ReplyDelete
  3. Formula Diesel dan tulur ...

    RM1.20 kenaikan diesel = 40 bijik tulur 3 sen diskaun

    Sekarang dok ralit cherita pasai penurunan teloq sebanyak 3 sen ...Kalau nak cakap sangat "terms of tulur".... Nak bagi walaun faham

    Kenaikan harga RM1.20 se liter diesel itu bersamaan penurunan bagi diskaun 3 sen bagi 40 biji telor ayam...itu lah hakikatnya kah kah kah..!!

    Kalau nak dapat balik kenaikan sebanyak RM1.20 se liter, walaun kena mentekadarah 40 biji teloq...itu lah bahasa tanpa PaduBudi yang rakyat mudah faham,bukan bahasa Fahmi dan Rafizi

    Saya ulangggg...!!

    Formula tulur diesel...

    RM1.20 kenaikan diesel = 40 bijik tulur 3 sen diskaun


    Kah kah kah...

    KHALAS

    ReplyDelete