Saturday 15 October 2016

AKHIRNYA PENGARAH, TIMBALAN PENGARAH & BEKAS TIMBALAN PENGARAH JANS "DIKANDANGKAN" SEKALI

[Saat-saat seperti ini Shafie Apdal dan para kontraktornya sedang berdebar menanti panggilan sayang SPRM. Lambat laun setiap kontraktor pasti akan buka mulut juga. Para pegawainya di KKLW Putrajaya dan yang pernah terlibat pula sedang tidak tidur lena. Puan Hartaty bekas TSUB Bahagian Infrastruktur yang tahu rahsia Shafie pasti tidak akan mahu masuk bersendirian. Bagaimana dengan SO1 dan SO2? Tidur lena?]




1. Seperti dijangka suspek kelima SPRM, Lim Lam Beng bekas Timbalan Pengarah Jabatan Air Sabah semalam ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kes penyalahgunaan kuasa bernilai RM3.3 bilion di Jabatan Air Negeri Sabah. Aduan mengenai Lim Lan Beng sejak 2011 lagi. 

2. Lim Lam Beng berusia 62 tahun itu merupakan bekas Timbalan Pengarah JANS yang bersara tahun lalu selepas berkhidmat 11 tahun di JANS. Selepas bersara, Lim dilantik sebagai Penasihat Teknikal dan Kejuruteraan Kementerian Kewangan Sabah atas pengalamannnya untuk mengkaji kaedah meningkatkan Hasil Perolehan dari sumber air Negeri Sabah serta mengurangkan Non Revenue Water (NRW) yang merugikan Kerajaan Negeri.

3. Sumber SPRM berkata dakwaan rasuah mendapati Lim juga menerima sejumlah wang daripada kontraktor-kontraktor ketika memegang jawatan timbalan pengarah di JANS satu ketika. Ia didedahkan oleh kontraktor dan saksi yang terlibat.

4. SPRM turut merampas dua buah kereta milik suspek iaitu Mercedes Benz dan Land Cruiser dan tiada sebarang rampasan wang tunai dibuat setakat ini. Lim direman selama enam hari bermula hari ini di Mahkamah Majistret Sabah.

5. Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Azam Baki ketika dihubungi mengesahkan penahanan itu dan meminta mana-mana individu yang mempunyai maklumat berhubung siasatan kes ini tampil membantu dan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada SPRM. Setakat ini SPRM merakam percakapan lebih kurang 78 saksi berhubung kes terbabit.

6. Sebelum ini, pengarah dan timbalan pengarah JANS ditahan memiliki wang tunai dan aset bernilai lebih RM114 juta hasil rasuah projek Bekalan Air Luar Bandar Sabah bernilai RM3.3 bilion melibatkan kerajaan persekutuan.


7. Pendedahan Captain M berkaitan kuasa Menteri KKLW Shafie Apdal sebelum ini sejak tahun 2010 menyalurkan dana BALB kepada JANS dan persekongkolan Datuk Yusof Sarangit Pegawai Kewangan Persekutuan Negeri Sabah sebelum ini adalah sebahagian dari punca ketirisan dana kerajaan dan rasuah pegawai kerajaan. SPRM juga wajar menyiasat kontraktor proksi Shafie Apdal yang didedahkan melibatkan Datuk Peter Anthony Asli Jati Engineering, Chin Su Phin pemilik Poteck Enterprise Sdn Bhd dan lain-lain lagi wajar disiasat. Pegawai-pegawai KKLW yang kaya raya seperti Setiausaha Shafie Apdal ( SO1 dan SO2), serta SUB, TSUB wajar disiasat berhubungan penyaluran dana KKLW projek BALB dan infrastruktur lain. 

Siapakah mereka?

No comments:

Post a Comment

TERKINI: SENARAI PENUH KABINET MALAYSIA