Tuesday 18 October 2016

SELEPAS PENGARAH & TIMBALAN: SPRM "SERBU" PEJABAT JABATAN AIR DAERAH? APAKAH NASIB JURUTERA JUTAWAN?



Jurutera Bahagian kaya raya. Rumah banglo mewah dan kereta mewah. Beliau hanya jurutera sahaja

1.  Captain M mendapat satu emel dari Sabah. Pada mulanya tidak mahu mendedahkan info itu. Namun apabila melihat perkaitan demi perkaitan isu maka Captain M paparkan pendedahan terbaru ini. 

2. 16 Oktober lalu SPRM membebaskan Ag Tahir Mohd Talib, Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) yang direman pada 4 Oktober lalu bagi kes penyelewangan projek pembinaan infrastruktur bernilai RM3.3 bilion  dengan ikat jamin Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) RM500 ribu tanpa deposit dengan dua orang penjamin. 4 yang lain turut dibebaskan selepas itu. 

3.  Maklumat dalaman SPRM yang Captain M perolehi, hari ini (18 Oktober 2016) SPRM membuat siasatan dan serbuan di pejabat-pejabat Cawangan Jabatan Air bahagian/ daerah yang dikenal pasti berlakunya rasuah. Susulan maklumat diperolehi kehidupan mewah para jurutera jutawan  dan kakitangan Jabatan Air Negeri Sabah. Terdapat 9 Jurutera Bahagian melibatkan 30 Daerah di Sabah. 'Bapa borek anak rintik' rasuah dan ketirisan bukan sahaja berlaku dari atas malah melibatkan semua bahagian serta daerah. 

Sila klik gambar.


4. Melihat kepada info-info yang diberi dari 9 bahagian itu satu Bahagian iaitu Jurutera Bahagian Beaufort mempunyai maklumat yang boleh SPRM siasat terlebih dahulu. Mungkin sejak Pengarah dan Timbalan direman ada kalangan pegawai JANS telah menghapuskan bukti, menyembunyikan wang "cash' di rumah dan pelbagai tempat. Bagaimanapun aset seperti rumah, kenderaan mewah, lesen perniagaan akaun peribadi dan juga Resort Penginapan amat mudah dikesan. 

Suhaimi Jurutera Bahagian berpakat dengan Azizah Saat Kerani JANS

5. Umum melihat gaya mewah Suhaimi Asbullah yang memiliki rumah mewah bak istana di Papar Sabah. Kenderaan mewah seperti Toyota Land Cruiser  SUV, Nissan Skyline dan lain-lain lagi. Maklumlah jurutera bahagian mestilah kaya rayakan. 



6. Selain dari itu maklumat dalam JANS Suhaimi mempunyai hubungan rapat dengan keraninya bernama Azizah Saat yang juga menjadi proksi Suhaimi. Azizah memjadi pemegang dana kepada Suhaimi. Perkara ini menjadi bualan mulut di JANS.


Rumah baru siap dibina

7. Syarikat millik Azizah iaitu Aza Holding dan beberapa syarikat yang digunakan oleh Suhaimi dan Azizah untuk membolot semua projek JANS Bahagian Beaufort Sabah. SPRM boleh memeriksa akaun syarikat ini dan juga akaun anak-anak Azizah yang dikatakan tersimpan beratus ribu.Mungkin juga juta. Bagaimana kerani yang hanya gred rendah boleh memiliki rumah besar, tanah, resort peranginan dan kenderaan sehingga 4 buah. Dari mana kerani boleh memiliki semua ini?Jawapannya adalah Suhaimi Asbullah. Perkara ini turut berlaku pada Jurutera Daerah Membakut. 

Memiliki resort atau chalet Teratak Aza di Membakut Sabah. Dari mana Azizah memiliki wang untuk perniagaan Enap desa ini?
Chalet teratak Aza- secara tradisional


 8.  Rasuah di JANS bukan sahaja berlaku di ibu pejabat tetapi berlaku di setiap Cawangan. 30 Cawangan dan 9 Bahagian. Inilah yang menyebabkan kerja-kerja pegawai JANS sangat buruk di kawasan. Mutu perkhidmatan sangat tidak memuaskan tapi mereka kaya raya dan senang lenang dari projek JANS di Sabah sama ada peruntukan persekutuan atau negeri. Semakin banyak projek Bekalan Air Luar Bandar (BELB) dan juga Projek Loji Rawatan Air KeTTha maka semakin berleluasalah mereka. Bertahun-tahun beberapa daerah tiada air walau paip dinaiktaraf. Mengapa? inilah puncanya. 

9. Mungkin serbuan SPRM kali ini di daerah akan berhasil? Sama-sama lihat. 

Captain M 

2 comments:

  1. Betul ke atau spin ni. Kalau betul dah lapor kepada SPRM ke.

    ReplyDelete
  2. Betul ke atau spin ni. Kalau betul dah lapor kepada SPRM ke.

    ReplyDelete

TERKINI: SENARAI PENUH KABINET MALAYSIA