Wednesday 26 October 2016

SHAFIE BONGKAK DI PARLIMEN TAPI DIA LUPA BAHAWA DIA SONGLAP RATUSAN JUTA DARI DANA KKLW. BILA SPRM HENDAK SIASAT PEGAWAI KKLW YANG BERSEKONGKOL DENGANNYA?

Sudahlah Shafie: Dia dan pegawai KKLW rompak bajet NKRA 2010-2-13 seterus RMK10 bukan main lagi. Adik beradik kaya raya secara tiba-tiba, anak buah kaya, proksi bertambah kaya. Lagi mahu sembang hal rompakan wang rakyat.

"OPS WATER 1 & 2 SUDAH DITANGKAP: MENGAPA PEGAWAI KKLW YANG BERSEKONGKOL DENGAN SHAFIE APDAL KAYA RAYA KETIKA SALUR DANA LUAR BANDAR  TIDAK DISIASAT?. BILA SPRM NAK BERTINDAK?

1. Belum pun sebulan Datuk Dzulkifli Ahmad dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM bermula 1 Ogos lalu, beliau memberi amaran kepada penjawat awam serah diri diri atau diburu. 15 Ogos tiga penjawat awam, dua daripadanya berpangkat Datuk Seri dan Datuk ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas dakwaan rasuah, salah guna kuasa dan penggubahan wang haram selain operasi serentak di Melaka dan Kelantan melibatkan DBKL dan pegawai JKR. RM13 juta dibekukan, meliputi wang simpanan dan amanah saham bernilai antara RM1 juta hingga RM6 juta setiap yang ditahan.

2. 30 Ogos lalu Pengerusi Bank Rakyat, Jeneral (Bersara) Tan Sri Abdul Aziz Zainal ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk disoal siasat berhubung kes rasuah dan salah guna kuasa berjumlah RM15 juta. Sebelum itu Pengarah Urusan bank Rakyat Datuk Mustafa Abd Razak ditahan dan dikenakan tahanan reman.

3. Tangkapan terbesar adalah pemburuan di Sabah terhadap Pengarah dan Timbalan Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) melibatkan rampasan lebih RM114 juta. Sidang media Datuk Azam Baki Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi) pada 5 Oktober lalu menjelaskan penyelewengan melibatkan dana dari Kerajaan Persekutuan tidak kurang dari RM3.3B, tidak termasuk Kerajaan Negeri Sabah. Susulan dari itu OPS Water Fasa 2 pada 23 Oktober melibatkan Jurutera Bahagian dan Daerah telah menahan 19 orang pegawai dan merampas RM7.2 juta. 

4. Bagaimanapun SPRM seakan meredakan keadaan bagi mengelakkan isu rasuah JANS ini dipolitikkan maka 20 Oktober lalu dalam Sidang Media SPRM menyatakan Siasatan kes penyelewengan dana awam projek infrastruktur Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) bernilai RM3.3 bilion tidak melibatkan ahli politik di peringkat negeri itu atau kerajaan Pusat. SPRM memaklumkan, setakat ini, siasatan kes itu hanya menjurus kepada penglibatan pegawai-pegawai kerajaan yang menerima rasuah serta penyalahgunaan kuasa.

5. Bukan mahu mengganggu siasatan SPRM tetapi amat janggal satu dana persekutuan yang besar hampir RM3.3bilion yang diturunkan antaranya dari Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) bagi projek NKRA 2010-2013 Infrastruktur luar bandar khususnya projek Bekalan Air Luar Bandar (BALB) langsung tidak melibatkan ahli politik khususnya Dato’ Seri Shafie Apdal. Sedangkan terbukti Shafie Apdal menggunakan segala kuasanya untuk memberi kekayaan kepada proksi, kroni, keluarga, adik beradik, pemimpin pro kepadanya malah para pegawai KKLW.


6. Paling tidak SPRM memanggil dan menyiasat para pegawai yang pernah bersama Shafie Apdal dari Setiausaha Politik, Pegawai Tugas-tugas Khas, Setiausaha Sulit Kanan, Setiausaha Sulit, KSU, Setiausaha Bahagian, Timbalan SU Bahagian dan lain-lain yang terlibat. Tidak keterlaluan para pegawai yang bersekongkol dengan Shafie Apdal ini mereka kaya raya, memiliki kenderaan mewah, rumah mewah dan gaya hidup mewah. Mana usaha KP SPRM dan pegawainya yang memburu mereka? Mana mungkin mereka ini menyerah diri. Pergilah semak kekayaan mereka diluar dari kemampuan gred jawatan mereka. 



7. Sebelum ini Captain M telah menulis tentang kuasa Shafie Apdal untuk memberi projek kepada siapa dia hendak, orang kanannya SO1 dan SO2, malah SO3 mantan Timbalan Setiausaha Bahagian Infrastruktur yang banyak memberi ulasan kertas projek untuk kementerian dan MOF. Sepatutnya SPRM memanfaatkan kerjasama YB Dato' Sri Ismail Sabri Yaakob, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) pada 10 Oktober lalu berhubung kesediaannya memberikan dokumen berkaitan peruntukan Projek Bekalan Air Luar Bandar (BALB) di bawah KKLW dari tahun 2010 hingga 2015. Malah bukan sahaja BALB tetapi ketirisan projek NKRA yang lain seperti Projek Jalan Luar Bandar (JALB) berbililon ringgit dilaksanakan oleh JKR Negeri Sabah. Projek NKRA 16 Jalan Luar Bandar 2010 secara tender terhad tidak mungkin tidak berlaku ketirisan.


PROJEK KKLW YANG RUGI. SHAFIE DAPAT KOMISEN BERJUTA. SELAGI SPRM TIDAK MEMANGGIL PARA PEGAWAI INI SELAGI ITU RASUAH SHAFIE APDAL KEKAL MISTERI.

Siasat Setiausaha Bahagian Teknikal KKLW

8. Seorang lagi mantan Setiausaha Bahagian Teknikal KKLW wajar disiasat. Beliau dikatakan bukan sahaja hidup mewah malah ada pegawai bawahannya berstatus juruteknik pun kaya raya mempunyai akaun ratusan ribu ringgit serta punya kereta mewah. Tidak mungkin SPRM tidak dapat mengesan akaun dan juga aset aset mereka. 

9. Semua urusan teknikal tender Projek infrastruktur KKLW dilakukan oleh SUB Teknikal. Projek yang siap dibina dan projek yang gagal disiapkan teknikal diuruskan oleh SUB Teknikal. Jadi tidak hairan jika SUB Teknikal menurut sumber dalaman amat kaya raya. Beliau hanya seorang yang bijak menyembunyikan kekayaannya. Kini beliau berpinda menjadi Pengarah JKR di sebuah Negeri di Pantai Timur. 

10. Menurut laporan KKLW sejak dari tahun 2010 sehingga kini terdapat 92 projek sakit di Sarawak. Itu baru Sarawak bagaimana dengan Sabah dan negeri lain?. Kerja siapa? Tanyalah bahagian teknikal yang membuat penilaian, spesifikasi projek dan memilih syarikat yang sesuai sama ada diarahkan Menteri KKLW atau dia buat sendiri


Ketirisan Dana Persekutuan KKLW bukan hanya pada Projek Bekalan Air Luar Bandar!


11. Shafie Apdal jangan bongkak hal projeklah. Berapa bilion projek KKLW dulu dia melantak. Berapa banyak projek dia "Top -Up" kos projek. Projek G6 pun dia naikkan menjadi G7 sehingga MOF pun menolak permohonan itu. Terasa jijik lah Shafie kata perjuangan bangsa dan agama itu. Yang kita nampak dia kayakan tombolok dia dan keluarganya. 

Mari kita ingatkan Shafie Apdal dengan para pegawainya yang kaya raya hasil merompak


i. Projek Menaiktaraf Loji Air Sungai Intan, Pemasangan Dan Menaiktaraf Paip Air Bagi Mengatasi Masalah Bekalan Air Di Daerah Semporna, Sabah


Gara-gara proksi: RM47.7 Juta rawat air apa? 

- Beri projek ini kepada proksi Shafie Apdal, WILAYAH KAYA SDN. BHD. Kos RM47,721,333.00. Apa jadi projek ini? Projek ini kos hampir RM50 juta tetapi tidak berfungsi.  Air apa yang hendak dirawat? 


Keikhlasan kerajaan ke keikhlasan poket Shafie?
Kegagalan Projek yang dibanggakan orang-orang Semporna

ii. Projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB) Sistem Solar Hibrid di Pulau-Pulau Daerah Semporna (Pulau Pebabag) Sabah (KKLW.T.40/2011. Melibatkan Pulau Bait, Sumander, Larapan, Selakan, Menampilik, Denawan dan Omadal. Di anugerahkan kepada syarikat proksi Shafie Apdal Ternama Tabah Sdn.Bhd bernilai RM95,282,320.00 

- Apa terjadi kepada Projek yang dibawa terus Shafie Apdal ini ke Semporna? Projek ini tidak berfungsi sepenuhnya. Belanja hampir RM100 juta tapi gagal. Janjinya adalah untuk memanfaatkan 3,500 penduduk di kesemua pulau. Kenapa projek ini gagal?


- Kontraktor yang dipilih tidak berkelayakan, tidak berdaftar dengan Suruhanjaya Tenaga dan tidak berkeupayaan melaksanakan kerja-kerja elektrik.Tidak mempunyai rekod kerja, pengalaman dan kewangan yang kukuh. Lebih malang dan berbahaya projek Solat Hibrid menggunakan batri tidak mengikuti spesifikasi kontrak tidak melalui kebenaran Jabatan Alam Sekitar (Laporan EIA)




- Rekod Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan penama adalah Ali Amat Bin Mohd Idris, (Mykad 500312-12-5293) memiliki 374,999 saham dan beralamat No. 16, Lorong Muntahan 1F,Taman Milek, Jalan Penampang, 88300 Kota Kinabalu dan Muktar Bin Sainal, (MyKad) 690714-12-5675, memiliki 375,001 saham dan beralamat di Taman Pertama Satu, Jalan Silam, 99110 Lahad Datu sebagai pemilik dan pemegang saham Ternama Tabah Sdn.Bhd. Syarikat ini adalah proksi adik beradik Shafie Apdal. 



- Syarikat ini pada tahun 2009 dibeban dengan liabiliti yang belum selesai dengan Malayan Banking sejumlah RM36 juta pada 2009. Mengikut penyata kewangan yang berakhir pada 31 Ogos 2009, Ternama Tabah Sdn.Bhd mencatatkan kerugian RM8,241 selepas cukai dan tidak mempunyai sebarang pendapatan pada tahun berkenaan. Tapi kerana Shafie Apdal Menteri punya kuasa demi adik beradiknya maka hiduplah syarikat ini. Bagaimana SUB Teknikal dan Kewangan KKLW tak nampak perkara begini? 



iii. Projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB) Sistem Solar Hibrid Fasa II di Pulau Banggi (KKLW.T.67/2011) bernilai RM81,475,281.42.  Anggaran jabatan asal hanya RM 50 juta. Tapi oleh kerana nak balun komisen dinaikkan lebih RM80 juta. Diberi kepada syarikat kawalan proksi adik-beradik Shafie Adpal iaitu Usaha Serimas Sdn.Bhd. Juga seperti Syarikat Ternama Tabah Sdn Bhd dari segi teknikal tidak berkelayakan






- Usaha Serimas Sdn.Bhd pada tahun 2010 didaftarkan atas nama Adrian Maurice Dominic (MyKad 470707-12-5349) yang beralamat di Rumah No. 8, Lot 89, Lorong Rindu, Taman Rindu, 88300 Kota Kinabalu memiliki 980,000 unit Saham; dan Felix Kugan (MyKad 741026-12-5265) yang beralamat di 150, Taman Landbreeze, Jalan Penampang, 88200 Kota Kinabalu memiliki 20,000 unit Saham. 

- Penyata Kewangan yang berakhir pada 30 Jun 2010, syarikat ini mendapat hasil sejumlah RM239,276; namun kerugian selepas cukai dicatatkan RM286,688. Malah Semakan dengan rekod Bank Negara juga mendapati Usaha Serimas Sdn.Bhd tidak mempunyai akaun bank ketika itu. Projek bernilai RM81,475,281.42 telah disubkan kepada pihak lain. Bagaimana Bahagian Teknikal dan Kewangan tidak dapat mengenal pasti perkara ini? jawapannya arahan Shafie Apdal dan "Kawtim". 

12. Ada banyak lagi rasuah terutama projek Jalan Luar Bandar di Sabah dan Sarawak khususnya projek jalan NKRA 2010-2013. Jika disiasat kehidupan pegawai KKLW dan Pegawai JKR negeri pasti ditemui betapa bijaknya mereka merompak dana rakyat.


Projek tender terhad kawtim rancangan Shafie Apdal ini wajar disiasat habis-habisan.




13. Skandal  Shafie Apdal pada tahun 2014 berhubung Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) sejak Mac 2016 belum berjawab hingga kini.  Laporan polis terhadap sebuah firma guaman atas dakwaan pecah amanah wang pendahuluan RM15,545,400 berkaitan cadangan pembelian 2,428 hektar tanah di Tongod Sabah.

14. Risda membayar wang pendahuluan 10 peratus  pada Julai 2014 melalui firma guaman yang dilantik itu bagi pembelian tanah bernilai RM155,454,000 di Tongod untuk tujuan penanaman getah sebagai usaha mengembangkan potensi pekebun kecil.


15. Isunya siapa "orang tengah" Shafie Apdal bagi urusan jual beli tanah bernilai RM155,454,000 itu tahun 2014? Bagaimana Risda sebelum membeli tanah itu tidak dimaklumkan status geran tanah yang terletak di Sungai Pinangah dan Sungai Labau itu tidak boleh ditukar kerana ia adalah 'tanah pribumi'? Dan mengapa pembayaran ini dilakukan kepada peguam terlebih dahulu RM 15 juta sebelum semua urusan tanah selesai? Apakah kerana wang RM 15 juta yang tidak dipulangkan itu telah dibelanjakan oleh peguam dan "orang tengah" sehingga mereka tidak mahu memulangkan wang pendahuluan itu?

16. Shafie Apdal yang berkuasa kepada KKLW dan Agensi dibawahnya pasti terlibat urusan jual beli tanah ini kerana memandangkan kos ratusan juta yang memerlukan kelulusan Menteri KKLW ketika itu.

17. Jadi Shafie Apdal lu jangan bongkaklah berlagak suci dalam Parlimen hal hak rakyat. Lu dah kayakan keluarga dan proksi. Dari mana anak Shafie Apdal bernama Mohd Shazni Shafie memperolehi kekayaan RM 1 juta kepada  syarikat pengeluar bateri DT Synergy Sdn Bhd tahun 2014? (Shazni Shafie baru berkahwin tahun 2013). 



18. Kes ini dibawa ke mahkamah tahun lalu namun keputusan Mahkamah Tinggi  menolak saman difailkannya pada Januari 2015. Menerusi pernyataan tuntutan, Mohd Shazni mendakwa beliau telah menyerahkan wang berjumlah RM1 juta pada 2014 sebagai modal untuk menceburi perniagaan pembikinan dan pengeluaran bateri rakan perniagaanya. Isunya dari mana anak Shafie Apdal yang masih muda boleh mendapat wang RM 1 juta itu? Banyak duit anak Shafie Apdal ni. Dah kaya sejak lahir ke?

19. Tolonglah SPRM cuba redah pegawai KKLW zaman Shafie Apdal tu. Siasat mereka. Mereka amat tahu. Kita berharap pengkhianatan Dr Najmil yang pernah menjadi orang kanan Shafie Apdal akan membuka ruang kepada salah laku rasuah Shafie Apdal. Jangan hanya jadi Ketua Seranta Risda yang hanya mengenyangkan diri sendiri. "Back Up' kerajaan tak mahu! adios.....






Captain M
26 Oktober 2016

4 comments:

  1. Kupasan yg padu dan jitu..siasat juga pegawai teknikal yg byk memainkan peranan..terang lg bersuluh

    ReplyDelete
  2. Captain M perlu pergi k SPRM tunjuk bukti ni semua...baru SPRM boleh bertindak...atau SPRM cool down dulu...sebb kes AIR SABAH tu...lepas ni nak bongkar lagi mungkin ingatkan kes air sabah tu yang terbesar entah2 shefei bedal punya kes lagi...BESAR Punya...kita tunggu jerlah..tapi kasihan kan.. Rakyat Sabah yang rata ratanya hidup susah bila diberi bantuan oleh Kerajaan Pusat diselewengkan pula...memang tak patut..kalau kat negara China pegawai ke menteri ke yang rasuah ni hukum tembak jer...biar mampus....

    ReplyDelete
  3. Apabila hadir kebenaran maka segala yang batil akan tenggelam.Jangan bongkak dan tak usah sombonh.Semoga kita semua terpelihara dari fitnah dunia.

    ReplyDelete
  4. Apabila hadir yang hak maka yang batil akan tenggelam.Jangan bongkak dan tak usah sombong.Semoga kita semua terhidar dari fitnah dunia.

    ReplyDelete

TERKINI: SENARAI PENUH KABINET MALAYSIA