Wednesday 12 October 2016

PENYALAHGUNAAN PERUNTUKAN INFRA AIR KKLW RM3.3B DI SABAH HANYA 'TIP OF THE ICEBERG'


Bila pecah dan meletup. Dia berlagak suci tidak rasuah. Menyalahkan orang lain rasuah. Tetapi beliau adalah raja rasuah.


01. Kes rasuah melibatkan Pengarah dan Timb Pengarah Jabatan Air (JBA) Sabah dengan peruntukan infra air daripada Kerajaan Persekutuan, khususnya melalui KKLW, hanyalah sekadar 'Tip of The Iceberg' sahaja. 

02. Sejak DSSA menyandang jawatan Menteri KKLW sehinggalah dipecat pada 2015, peruntukan KKLW di Sabah yang DAHULUNYA RELATIF KECIL, tiba-tiba melonjak mendadak sehingga berbillion-billion setahun.

03. Sebenarnya, peruntukan berbillion ini adalah bukti keikhlasan dan kesungguhan YAB DS Mohd Najib Tun Razak, Perdana Menteri untuk membalas "Budi Baik" rakyat Sabah yang mempertahankan kerajaan BN di Putrajaya serta keinginan beliau untuk melihat pembangunan Sabah setaraf dengan negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia.

04. Persoalannya, adakah peruntukan berbillion ini benar-benar menepati sasaran perlaksanaannya dalam memberi manfaat kepada negeri dan rakyat Sabah?

05. DSSA boleh berbanggalah, kononnya telah berjaya mencapai 95% KPI NKRA dalam perbelanjaan KKLW. Namun duit yang dibelanjakan itu berapa peratus yang sampai untuk manfaat rakyat Sabah?

06. Sejak mula menjawat jawatan Menteri KKLW sehinggalah beliau kehilangan jawatannya, DSSA TIDAK PERNAH sekali pun berkunjung hormat kepada YAB DSP Musa Aman, Ketua Menteri Sabah untuk memaklumkan atau berbincang mengenai halatuju dan juga keutamaan KKLW di Sabah.

07. Desakan demi desakan agar KKLW memberi peluang kepada Kerajaan Sabah, melalui Kementerian Pembangunan Luar Bandar Negeri Sabah untuk diberi peranan sesuai dengan konsep "Penurunan Kuasa" seperti yang disebut-sebut dalam MALAYSIA AGREEMENT (MA63) hanya masuk telinga kanan DSSA dan keluar dari telinga kiri beliau. 

08. Keenganan DSSA melayani permintaan Kerajaan Sabah ini berkemungkinan besar didorong oleh keinginan beliau yang tidak mahu 'kehilangan kawalan' terhadap 'Lubuk Emas' yang sangat bernilai untuk Agenda Peribadi dan Politik yang hanya beliau ketahui.

09. Akhirnya, kebanyakan peruntukan tersebut dibelanjakan BUKAN untuk keutamaan yang ditentukan oleh Kerajaan dan rakyat Sabah. Sebaliknya, ia lebih kepada perbelanjaan "Contractor-driven" yang menyebabkan ketirisan yang sangat merugikan!

10. Perbelanjaan peruntukan berbilion KKLW di Sabah rupanya hanya "Indah Khabar dari Rupa" dan rakyat Sabah terus dihantui masalah paip yang tidak berair, jalan luar bandar yang penuh lumpur dan rumah-rumah kampung yang tidak menikmati bekalan elektrik.

11. Peruntukan KKLW berbilion digunakan untuk mengkayakan kroni dan macai serta beberapa orang Pegawai Kerajaan Negeri dan Persekutuan di Sabah yang telah 'dirunding' untuk memudahkan ketirisan berlaku.

12. Peruntukan berbilion ini juga digunakan untuk 'membeli kesetiaan' beberapa pemimpin UMNO bahagian agar dapat diperguna bagi menggugat kestabilan kepimpinan Ketua Menteri Sabah, DSP Musa Hj Aman. Antara yang terpalit angkara jahat ini termasuklah DS Lajim Ukin, Datuk Jumat Idris dan beberapa Ketua Bahagian yang akhirnya berpaling tadah dan kembali menyokong kepimpinan DSP Musa Hj Aman.

13. Sementara itu, terdapat beberapa orang usahawan kecil yang secara tiba-tiba menjadi Jutawan Segera yang terkenal di Sabah hasil daripada tangan-tangan ghaib dari KKLW. Antaranya seperti (Datuk Peter Anthony, Presiden NGO KDM yang dikatakan menerima banyak keistimewaan dari KKLW secara langsung dari syarikat miliknya mahupun daripada syarikat-syarikat milik orang lain yang digunakan untuk projek KKLW dalam bentuk 'Selective Tender'

14. Sehinggakan Datuk Peter Anthony mampu menaja Pertandingan Bolasepak KDM dengan hadiah-hadiah Tunai ratusan ribu ringgit di samping memiliki Pasukan Bolasepak sendiri yang bertanding di Liga Bolasepak FAM yang sudah pasti memerlukan perbelanjaan ratusan ribu hingga jutaan ringgit setahun. 

15. Datuk Peter Anthony juga dikatakan individu utama yang menaja parti baru yang diterajui DSSA, sebagai mengenang budi tangan yang memberinya keistimewaan dan kemewahan yang tidak pernah termimpi olehnya. Kes SPRM tuntutan palsu RM40 juta di UMS wajar dibuka semula oleh SPRM. Kes itu senyap hingga kini. Rakyat hendak tahu.

16. SPRM sewajarnya membuka ruang lingkup siasatannya kepada peruntukan-peruntukan KKLW lainnya di Sabah termasuk Projek Jalan Luar Bandar, Jalan Kampung, Bekalan Letrik Luar Bandar dan lain-lain yang banyak dibuat secara Tender Terhad. 

17. Isu ketirisan di Jabatan Air Sabah yang melibatkan peruntukan RM3.3 Bilion dari Persekutuan yang kebanyakannya dari KKLW merupakan "Tip of The Iceberg"di Sabah. How about the other states in Malaysia including Sarawak?!

By

1252;12102016
 AKU BUKAN STARRING

No comments:

Post a Comment

TERKINI: SENARAI PENUH KABINET MALAYSIA