Monday 31 October 2016

TERDEDAH HUSNI MK2 DAN SUPOL SAPU BERBILION RINGGIT! BILA DIGUGUR KABINET MEROYAN DEDAH IMDB

Lumrah manusia. Dah dapat apa dia hendak semua kata-kata adalah manis. Bila dah tiada mulalah bercakap kononnya atas nama kebenaran dan lain-lain.
Cukup-cukuplah. SPRM bolehlah menyiasat. Sejak sekian lama dan SPRM juga pernah melakukan siasatan terhadap Shamsul Zairil ini.

1. Selepas Datuk Seri Ahmad Husni Hanazlah digugurkan sebagai Menteri Kewangan Kedua beliau berkata;

"Kenapa saya mahu jawatan terakhir dalam kementerian itu, ini kerana di bawah MOF (Kementerian Kewangan) saya dapat membantu banyak pihak yang memerlukan. 
"Saya percaya bahawa di Kementerian Kewangan, saya boleh menyatupadukan orang ramai kerana saya percaya dalam kepelbagaian budaya," 

2. Hakikatnya semua itu retorik sahaja. Yang paling jelas Kementerian Kewangan telah mengkayakan Husni Hanazlah, SUPOL, para pegawainya dan proksi-proksinya. Kerana sudah terbiasa sejak 2008 menggunakan kuasa Menteri Kewangan maka Husni tak mungkin mahu dipindahkan ke kementerian lain. Disinilah membuktikan wajah-wajah pengikut Anwar Ibrahim atau tidak. Selepas tiada jawatan mulalah mereka meroyan bertanya soalan bodoh di Parlimen walaupun Husni pernah menjawabnya di Parlimen. Semua ini satu cara persepsi memburukkan PM dan Kerajaan. Kerana dendamnya Husni sanggup melakukan apa sahaja.

3. Apa lagi Husni Hanazlah mahu? Berbilion dah mereka rembat dana dari projek-projek Kementerian. Semua projek tender RM 50 juta dan tender terhad kuasa MOF. Jika tidak Menteri Kewangan 1 yang mempengerusikan Jawatankuasa Perolehan Menteri Kewangan (JPMK) maka MK2 akan mempengerusikannya. (JMPK1 atau JPMK2). Banyak lagi kuasa kewangan lain yang Husni amat sayang MOF ini. MK1 sebagai PM penuh dengan kesibukan maka Husni selaku MK2 yang berkuasa pada projek bernilai RM150 juta kebawah merompak dengan penuh cermat tanpa bukti!. Berapa banyak individu dan ahli korporat mendapat pelepasan cukai atau rayuan cukai oleh Husni? 

4. Apakah kerana projek sambungan New Pantai Expressway (NPE) yang bernilai RM2 billion yang anaknya Khalid Ahmad Husni ada didalamnya telah dibatalkan mengundang kemarahannya? 

Husni bukan setakat ini dia boleh rembat. Tanpa minta dengan PM atau MK1 pun dia rembat pelan-pelan. Sebab tu Husni tiada kesungguhan menjawab isu IMDB dan GST. Dia kenyang sendiri. Cuma kali ini dia tertangkap kantoi

Khalid Ahmad Husni

5. Tidak mungkin kerana NPE!. semua kerana kuasa sebagai Menteri Kewangan Kedua. Husni sudah mengumpul kekayaan dari MOF sejak 2008 lagi. Jika tidak percaya anda boleh menyemak kekayaan para pegawainya seperti Pegawai Tugas-Tugas Khas (PTTK), SUSK, SUS dan Setiausaha Politiknya serta mengenal pasti para macai kontraktornya.

Dari PTTK, SUSK hingga Setiausaha Politik MK2. Husni Hanazlah sangat percayakan beliau. 

6. Salah seorang pegawai kesayangan dan kepercayaannya bab dana dan projek ialah Datuk Shamsul Zairil Kamaruddin. Sejak 2008 sebagai PTTK hinggalah kecoh mengenai SPRM berhenti sekejab kemudian bila keadaan tenang kembali menjawat jawatan sebagai SUSK kerana kekosongan. Ketika sebagai PTTK pun Shamsul kaya raya kerana ketika projek NKRA 2010-2013 Projek Luar Bandar perlu dilaksana dengan cepat. Maka banyaklah kelulusan tender terhad diberi. KKLW antara kementerian yang banyak melaksana projek ketika itu. Bayangkan setiap kali diluluskan Tender Terhad dan apabila diperakukan semula ke MOF, manusia bernama Shamsul Zairil ini merembat hasilnya. Anda boleh bayangkan ketika Shamsul menjadi SUSK yang mempunyai kuasa lebih besar bagi pihak Menteri Kewangan Kedua. 

Kelulusan tender terhad MOF pun mereka rembat, selepas Lembaga Perolehan A kementerian membuat keputusan kontraktor maka pekeliling menetapkan bahawa Tender terhad RM10 juta ke atas perlu diperakukan oleh MOF. Maka JPMK1 atau JPMK2 menentukan dengan ulasan kertas cantik dari Bahagian Perolehan MOF. Selesai sahaja maka Shamsul Zairil dan pegawai-pegawai MK2 mengutiplah
 wang mereka. 



7. Boleh disebut taikun Sabah seperti Sin Kong, Andrew Wah dan lain-lain lagi yang memberi ratusan juta "komisen' kepada Shamsul Zairil ini. Shamsul Zairil bersekongkol dengan Bahagian Perolehan MOF iaitu Dato' Fauziah Yaacob ketika itu. Baru satu kementerian belum masuk kementerian lain yang melaksana tender terhad, terbuka yang memerlukan kelulusan dan perakuan semula MOF.

8. Menteri Kewangan Kedua lebih berkuasa dari Menteri-menteri lain. Jika Pekeliling kata tidak boleh pun atas kuasa Akta Fungsi-fungsi Menteri dan Akta Kontrak 1949 mereka tetap berkuasa. Kita boleh lihat satu contoh bagaimana Bahagian Perolehan MOF bersekongkol dengan MK2.

Tender Terhad dilulus dalam JPMK 1 tetapi penambahan 1 lagi kontraktor proksi Menteri dan Dato Fauziah dilakukan dalam JPMK2 yang di pengerusikan Husni Hanazlah.  Projek RM 179.5 juta bro!

Kuasa MOF boleh masukkan kontraktor lain. 10 kontraktor yang memohon berpakat tetapi dimasukkan satu entiti kontraktor lain yang tiada dalam pakatan tender. Agak-agak apa jadi?


Selepas keputusan JPMK2 maka surat dihantar kepada kementerian berkaitan. Begitulah berulang-ulang kali MK2 dan para pegawainya boleh melakukannya. 

9. Dengan kuasa seperti di atas agak-agak ada tak Menteri hendak berhenti secara sukarela? Ada satu kes tender Kastam bernilai RM300 juta sentuhan Husni Hanazlah. Yang ni anda baca sendiri dalam blog theunspinners. Yang lain kita muntah satu -satu. Kalau Mr Husni Hanazlah ni bercakap lagi kita beri buah lain pula. 


Sejak 2008 Husni Hanazlah jadi Menteri Kewangan. Bersumpah pula atas nama Allah. Sumpah mereka makan diri sebab tulah mereka ni meroyan!


Captain M
31 Oktober 2016

6 comments:

  1. Captain. Tolong jangan babitkan Dato Fauziah Yaacob sekongkol. Dia penjawat awam. Bila diarah oleh Menteri dia kena laksanakan. Yang gagau tu Menteri dan koncho2. Ini perkara lumrah. Kerajaan Pembangkang Pulau Pinang dan Selangor pon GAGAU dengan method yg sama. Semua politician adalah AHLUL GAGAU. Tak per chaya tanya Hindu Tua dari Kerala

    ReplyDelete
  2. Dato Fauziah nak tengok dia bersengkongkol ke tak tgok life style dia...mewah ke tak...itu jer...klau hidup tak setimpal ngn gaji...mcm zahida rafik...berlakon pun tak laku ada duit...rumah dan kereta mewah... Abang shafiee bedal derma ke...Sprm...bila nak bertindak Captain M dah report ke tak...dgn bukti yang ada tu dah cukup...mcm guan end.mula2 cuma ckp cakp...bila direport kt Sprm rupanya..memng betul2. Berlaku rasuah...so Captain M..orang mcm Shafiee bedal ni harus dibawa ke mka pengadilan..bkan dibiarkan lepas mcm tu jer...tak adil bagi rakyat Sabah ah yng dianiaya dan Kerajaan Psat yang ditipu hidup2 samalah dgn Ahmad Husni...tak amanah bila pegang jawatan...iman mereka tu semua ke mana...

    ReplyDelete
  3. Saya kenal Dato Fauziah. She is a fine lady and not rich . Anyway kemewahan dia sejajar dengan pendapatan sebagai pegawai tinggi. She is only a humble penjawat awam.

    ReplyDelete
  4. Captain M meroyan sangat. Spin saja lebih. Tapi hakikatnya tiada laporan dibuat kepada SPRM.

    ReplyDelete
  5. Captain M tak takut azab neraka ke?

    ReplyDelete
  6. Tak dinafikan ada juga penjawat awam yg gelong. Namun kalau ahli politik memang itu tujuan mereka berpolitik..nak buat wang banyak2. Nak sumbat dalam mulut2 ahli bahagian dan juga simpan dalam poket sendiri serta dalam handbag isteri..

    ReplyDelete

TERKINI: SENARAI PENUH KABINET MALAYSIA